Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, April 14, 2010

CANTIK RUPA TAPI BURUK PERANGAI: Siapa nak jawab..??

Assalamualaikum...

Tajuk entri macam sengal je kan... hahaha.. Takde la, macam biasa tadi aku tengok program Wanita Hari Ini @TV3 tu. Bagi aku topik perbincangan kali ni agak menarik jugak la walaupun tetamu jemputan selain dari pakar motivasi tu agak kurang me- muaskan. Bukan apa, macam la takde manusia yang lagi berjaya dan cun melecun daripada artis jemputan tu kan... Ehh... ni dah kira termasuk dalam kategori buruk perangai jugak ni... muahahahahaha... tetttttttt....

Kadang-kadang memang sukar untuk kita menilai sikap seseorang berdasarkan dari paras rupa masing-masing. Kebiasaannya, kalau seseorang tu dah cantik, segala- gala yang berkaitan dengan dirinya tetap dipandang cantik. Manakala yang buruk tu kekal sebegitu. Kenapa agaknya fenomena ni berlaku? Adakah kita ni jenis manusia yang mudah terpedaya dengan kecantikan luaran? Ohh... itu sudah semestinya. Kalau tidak masakan kasut yang berharga sehingga beribu-ribu ringgit itupun masih ada orang yang sanggup membelinya. Padahal nak letak kat kaki je pun... (bukan letak kat kaki orang Jepun okay.... )

Menurut pakar motivasi tersebut, orang yang cantik ni selalunya tidak sayangkan duit untuk membeli barang-barang luaran tetapi amat kedekut untuk membeli buku-buku ilmiah. Bukankah itu tandanya mereka hanya ingin menunjuk-nunjuk? Cantik seseorang itu bukan terletak hanya pada paras rupa, tetapi lebih kepada ilmu yang ada dalam dirinya. Hmmm... kedua-dua kategori ni takde kat aku. Adakah ini ber- makna aku ni buruk rupa dan buruk perangai..? Huhuhu.... kena muhasabah diri sendiri...

Ya... Aku tak nafikan yang aku mempunyai perangai buruk terutama sekali jika aku marah. Dah banyak kali aku cakap: You won't like me when I'm angry...!! Jadinya, jangan cari pasal dengan aku JIKA aku tak cari pasal dengan kamu..!! Boleh..?? Namun begitu, orang yang paling cantik kat dunia ni pun akan kelihatan buruk jika dia berada di dalam keadaan marah. Tak percaya? Percaya je laa... hahaha...

Ada seorang pendengar yang memberi pandangan tentang teman wanitanya yang sememangnya tergolong dalam manusia cantik tapi buruk perangai ni. Bila dah putus hubungan, mulalah keluar semua cerita buruk, ya tak? Biasa la tu kan... Menurut lelaki tersebut, bekas teman wanitanya amat payah jika disuruh solat, menolak jika diajak ke majlis ilmu serta tidak mahu memakai tudung untuk majlis-majlis tertentu.
Aku tak nak komen la pasal ni. Biar je la manusia-manusia cantik ni berfikir sendiri. Yang burukpun kena fikir sama (akukah ituuu...?)

Bagi aku, perangai buruk seseorang itu akan terkeluar dengan sendirinya jika dia berada di dalam keadaan terdesak ataupun marah. Tak kiralah samada rupa orang tu cantik ataupun buruk kerana manusia boleh hilang pertimbangan dengan situasi sebegini. Dan biasanya tindak-tanduk ketika terdesak inilah yang akan selalu diperkatakan orang walaupun kadang-kadang hanya sekali sahaja kita bertindak di luar jangkaan. Cubalah elakkan diri dari menjadi manusia talam dua muka, di depan nampak baik tetapi di belakang punya la kuat mengata. Mudah-mudahan dijauhkan la sifat sebegini dari hidup aku...

Nota sengal:
Cantik rupa dan cantik perangai itu dikira sebagai bonus. Buruk rupa dan buruk perangai pula dikira sebagai apa..?

Nota bernas: Jangan mudah terpedaya dengan kecantikan yang dipamerkan. Itu semua adalah godaan syaitan....

6 Tukang Tembak:

hatim a.r said...

cantik rupa+perangai=bonus
buruk rupa+perangai=bolos

sapa artis jemputan dia kak?

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

nice topic kak.. :)
tp bg sy, cntik tu subjektif.. abstract.. lain org lain cara penilaian mereka mengenai cantik... :)

4 me, smua org cntik... :)
kerana cntik itu berbeza2 bg setiap org... :)

kak Erna said...

azz..akak ni pun..dah la burok..kalau marah..beeetammmbaaah la burok perangai ee..tapi dah tua2 ni kurang sikit..dah pandai kontrol..

~Kak AZZ~ said...

Hatim~> wahhh... apsal lak bolos... haha...

artis jemputan ialah Intan ladyana dan fauziah ghouse...

Pada akak Irma Hasmie lg menawan... cantik je dia tu...hehehe...

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> Wassalam Linda... Ya betul la tu, cantik ni subjektif... Dan buruk perangaipun subjektif gak... sbb kdg2 kita kata org/sesuatu tu buruk... tp org lain kata okay je...

Terpulang pada penilaian masing2... yg penting kita kena jaga diri kita sendiri... huhuhu...

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna~> huhuhu.... Marah bosobab kurang sikit buruk ehh kott... hehehe... Yg marah tak tontu pasal tu yg buruk banyak... hahaha... Buleh lak camtu kannn....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »