Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, May 25, 2010

AKU PALING TAK SUKA SITUASI BEGINI...

Assalamualaikum...

Petang tadi selepas aku balik dari satu tempat, aku lepak sekejap kat depan lappy aku ni sambil melepaskan lelah. Belum sampai 3 minit bersiaran, terdengar satu suara memberi salam...

Suara itu: Assalamualaikum...

Aku: (Dah nampak dah siapa yang datang tu.. Buat-buat tak dengar je..)

Suara itu: Assalamualaikum....

Aku: (Sedikit mendengus....) Waalaikumsalam... (sambil berjalan keluar...)

Suara itu: (Hulurkan tangan bersalam, dan aku sambut dengan wajah sedikit kelat..). Maaf dik yaa. Buleh dok akak masuk..? Bersih dehh kawase kapong ni... (dengan slang negeri dia... )

Aku: Masuk laa... (Agak cuak dan nada seakan-akan tak ikhlas...)

Suara itu: (Memulakan perbualan yang memang membosankan aku..). Gini dik, akak ni jua hok ubak-ubak ni... (dan mula mengeluarkan botol-botol ubat satu persatu dari begnya..).

Aku: Maaf la kak.. Saya tak pakai ubat-ubat camni... (dengan muka sedikit ketat dan buat-buat senyum...).

Suara itu: Bakponya tak paka..? Cubo laa... Baguh ubak ni dik... Ghama doh kastemer akak dok guno hok ni... (sambil tunjukkan botol pil kurangkan lemak...).

Aku: Tak pe la kak.. Saya tak berani nak makan ubat-ubat camni...( aku bagitau lagi sekali dengan harapan dia cepat angkat kaki..).

Suara itu: Adik elok benar cubo hok ni. Badan gemok tu...(ciiissssssss..... selamba je dia kata badan aku gemok... Lagi laa ketat muka aku... hohhh...).

Aku: (Cuba berbahasa dengan lembut..). Takpe la kak... Saya memang tak berani la...

Suara itu: Tok soh takuk la dikk.. Ubak ni takdok jadi ghapo kalau adik ado darah tinggi kooo... kencing manih koo... Adik tera la dulu duo boto, makey maso male... Esok pagi lemak tubik samo najih-najih kito tu..

Aku: (Ya Allahhh... geramnya...). Takpe la kak... Saya tak berani laa.. Maaf ya kak..

Suara itu: Kalu tok sey hok tu, cubo tera hok ni.. Pencuci muko denge toner skali..

Aku: Saya tak pakai benda-benda ni kak...

Suara itu: Bakponya... Takpun adik tera toner sajo, ambik kapah pahtu sapu ke muko..

Aku: (Sudah mulai panassss....). Maaf kak... Saya memang tak suka pakai benda-benda ni semua. Saya tak rajin nak duduk lama-lama depan cermin. Sejak dari dulu lagi saya memang tak suka nak guna benda-benda ni... (hambekkk...).

Suara itu: Hmmm... Takpo la kalu gitu... Tokdok aroh doh laa kalu gitu.. Akak balik dulu la dehh.. Mintak mahap la yaa... Mok (mak) adik ado..??

Aku: (Terpaksa menipu... kang makin panjang lak jadinya..). Mak ada, dia tengah tido... (padahal mak aku tengah tengok vcd gusti... Hebat tak mak aku... hahaha..).

Suara itu: Kalu gitu takpo la dehh... Balik dulu ya... (sambil hulurkan tangan dan bagi salam..)

Aku: Maaf ya kak sebab saya tak beli barang akak ni... (sambil sambut tangan dia dan jawab salam.... Akhirnya....).

Suara itu: Ehh... takpo dehh.. Tu kigho takdok rezeki akak ke adik laa tu... Sunyi dehh kampung ni... Budok-budokpun dok napok... (sambil berjalan dengan penuh kekecewaan...).

Aku: Ha'ah... sini memang cmni.. Panas-panas camni budak-budak tak keluar... (ramah la pulak... kunun-kunun je tu...)

Suara itu: Budok-budok buke kigho.... Kalu keno hok jenih naka tu, panah-panah pon dio keluar... (dah sampai kat pintu pagar dah ni...).

Aku: (Senyum-senyum kambing je...)

Nota bernas campur sengal: Maaf ya... Aku memang tak makan segala pil-pil untuk kurus ni. Produk apapun aku tak berani nak cuba, tak kiralah siapa atau dari mana si penjual tu datang. Tak sanggup aku jadikan badan aku sebagai medan ujikaji.. Kalau aku rasa badan aku dah berat, barulah aku buat gelek ala-ala Shahir tu... tamaly ma'ak.... ahakkk.... Gelekkk jommmm.... muahahaha.... tettttttt......





6 Tukang Tembak:

nolez said...

muehehehe hambek sedas

~Kak AZZ~ said...

nolez~> Mana cukup sedas.... Hambek la semua das yang ada.... muahahahaha...


p/s: Mana ko dapat add blog ni ehh... Ko tanya kak Anita tu ke.... hua3..

nolez said...

muehehehe da lme laa skod blog ni

miss chekleen said...

hahaha....best sungguh ceghito neh...
ganah demo,hahahaha

~Kak AZZ~ said...

Nolez> Ooo.... Patot la ko pakai spek, suka sgt skodeng rupanya... hahaha..

~Kak AZZ~ said...

Chekleen~> Muahahahaha... Akak ganah sokmo... hekk..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »