Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, June 18, 2010

CAKAP TAK SERUPA BIKIN: Macam mana nak hadapi..??

Assalamualaikum....

Korang pernah tak alami situasi begini..? Ataupun berhadapan dengan kawan atau keluarga yang bersikap cakap tak serupa bikin ni. Ni lebih kurang macam cakap berdegar-degar, tahi melekat kat gelegar. Pernah dengar ayat tu..? Itu adalah perumpamaan atau peribahasa yang membawa maksud cakap banyak, tapi satu apapun tak jadi. Aku cuba bagi contoh-contoh yang mungkin memudahkan untuk kita memahami maksud yang tersirat. Kalau tak samapun, mungkin sipi-sipi la... hehehe... Antaranya yang selalu kita dengar adalah:

1) Ko cakap ko kaya, tapi kenapa ko ada banyak hutang tertunggak sampai kena saman dan sebagainya. Mungkin masa ni ko akan gunakan alasan takde masa nak berurusan dengan bank. Tapi masa nak dapatkan loan, boleh pulak ada masa ko tu ehh...

2) Ko kata muka ko cantik mengalahkan ratu dunia, tapi kenapa ko masih lagi memerlukan alatan mekap untuk menutup kecantikan ko tu. Bukankah itu maknanya ko belum lagi cukup cantik sehingga terpaksa memerlukan bantuan pemalsuan....

3) Ko kata ko pandai serta bijak, ada degree lebih dari satu universiti, jadi pelajar cemerlang sehingga diangkat sebagai ikon, tapi kenapa ko selalu kena tipu. Kalau pandai takkan kena tipu kott.. Masa ni sangat sesuai untuk ko berikan alasan dah nak kena tipu, nak buat macam mana... hahaha...

4) Ko kata ko sayangkan suami/isteri ko, tapi ko ajak dia pergi ke tempat-tempat maksiat yang boleh mengundang dosa. Bukankah sepatutnya ko saling nasihat-menasihati dan sama-sama berusaha untuk menuju ke jalan syurga dan bukannya menyerah ke jalan neraka. Waktu ni ko pasti akan gunakan perkataan, muda hanya sekali maaaa... dah tua esok barulah bertaubat. Itupun kalau ko sempat tua la kannn... Buatnya ko mati masa tengah syiok sakan buat/tengok maksiat..??

5) Ko kata kerja ko bagus, dengan gaji yang beriban-riban, sampai matipun tak habis duit gaji ko tu. Tapi kenapa nak bayar duit muka beli keretapun ko pinjam duit mak bapak ko. Ko kata ko pinjam je tapi satu sen pon ko tak bayar balik. Bukankah sepatutnya ko yang bagi mereka duit tiap bulan..? Mana perginya gaji riban-riban yang ko canangkan tu...?

6) Ko kata rumah ko besar macam istana, mahal harganya sampai cecah setengah juta ringgit. Tapi tergamak ko biarkan mak bapak dan keluarga ko yang lain duduk dalam rumah yang lebih teruk dari reban ayam. Anak jenis apa ko ni..? Tanggang ke..??

7) Ko kata ko low-profile dan pemurah, suka beri sedekah dan derma kepada orang susah. Tapi kenapa ko selalu sebut dan ungkit setiap sen yang ko berikan tu, siap bagitau seisi dunia tentang 'sedekah' ko tu. Bukankah sepatutnya ko sorokkan sebaik mungkin tangan kanan yang memberi tu...

8) Ko kata ko takde musuh, tapi kenapa ko perlukan pengawal/orang untuk ikut ke mana je ko pergi. Kalau boleh kat dalam jambanpun ko nak dia ikut sekali. Tu maknanya ko tu penakut. Takut pada bayang-bayang ko sendiri...

9) Ko kata ko tu sangat sopan dan sangat baik. Tapi kenapa ko suruh kawan-kawan ko bekap ko bila ada orang mengata/menyerang ko. Kalau dah terlampau baik, opkos la ko tak pernah buat salah... kannn... Jangan hipokrit laa... Kalau kat belakang, gajahpun mati ko sepak...

10) Ko kata ko ensem giler, siapa-siapa yang tengok ko konpem pengsan punya la, sebab ensem sangat la kannn... tapi.... tapi... tapiii... kenapa ko boleh terjebak dalam dunia gay... huhuhu...

11) Ko kata ko gagah, kuat dan berani hadapi apa saja, tapi bila je ko nampak lipas terus ko menjerit-jerit ketakutan macam kena serangan histeria, siap badan ko gigil-gigil lagi seolah-olah ko kena sawan bab*... Piiirrahhh... banyak la ko punya gagah...

12) Ko kata ko sangat-sangat sayang dan cintakan awek/pakwe ko, tapi kenapa ko kawen dengan orang lain. Sian awek/pakwe ko tu nangeh guling-guling sampai jatoh katil..... wakakakakakakaka...

p/s: Cukuplah 12 je kot... Kalau ada yang nak tambah, dipersilakan la ya... Cakap banyakpun tak guna, baik duduk je diam-diam macam ubi... ngehngehngeh... **entry kosong je ni.. :)

6 Tukang Tembak:

Tijah said...

haaa. masaklah yg no.1 tu la yg aku hadap skrg kak. org lain buat taik aku plak tgh cuci skrg. cilanat tol la.

kakpah said...

salam azz. podeh botul cili api kau..hehe..

orang yang cakap bedegar ni memang banyak keliling pinggang. tahan tak tahan jo lah tolingo yang mondongar ni.

ckLah said...

Salam....
Terima kasih atas kunjungan...
Pertama kali bertamu di sini....dijamu masak lomak cili api...podeh tu..he..he..

~Kak AZZ~ said...

Tijah~> Huhuhu.... sabar yoo laa... Apo laie nak di kato....

~Kak AZZ~ said...

Kak Pah~> Wassalam kak... Boto la kato akak tu... Kdg2 tolopeh gak marah tu kann... Pueh nahan sabar, bilo molotup abeh semuo topelanting... huhuhu...

~Kak AZZ~ said...

ckLah~> Wassalam... Terima kasih jugak sudi balas kunjungan...

Sesekali nak gak makan yg podeh2 ni... Kok makan yg maneh selalupun bahayo gak... banyak lak somut yg hurung nnt...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »