Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, June 17, 2010

NASIB SI IKAN KALOI..

Assalamualaikum....

Nak cerita pasal ikan kaloi jap. Korang kenal ke ikan ni..? Pernah tengok tak..? Pernah makan ke..? Secara jujurnya aku tak pernah tengok secara 'live' ikan kaloi ni. Aku cuma pernah tengok ikan ni kat dalam filem Bawang Putih Bawang Merah je. Ingat lagi tak adegan ikan kaloi tu..? Alaaa... ikan yang konon-kononnya jadi ibu si Bawang Merah tu.. Pastu, ikan tu kena bunuh, pastu kena goreng, pastu tulangnya ditanam, pastu teruslah tumbuh pokok beringin... Konpem sampai sekarang korang ingat lagi cerita dongeng tu kannn... Sama la dengan aku... hahaha...

Beberapa tahun lepas jiran aku ada bagi mak aku dua ekor (sepasang) ikan kaloi peliharaannya. Memandangkan kolam jiran aku tu kecil je, maka ikan tu dipindahkan ke dalam kolam ikan kat rumah aku ni. Maka bersahabatlah si kaloi dua ekor tu dengan si keli yang berekor-ekor di dalam kolam yang agak besar dan selesa... Kalau ikan-ikan tu nak buat pertunjukan lompat-melompat pun boleh maaa... hehe... Masa ni la baru aku tengok rupa ikan kaloi secara dekat. Ya.. ikan kaloi tu sangat comel. Tambahan pula kaloi ni dah besar. Kalau letak dalam dulang air, konpem penuh dulang tu untuk seekor kaloi je. Seekor kaloi tu berwarna merah jambu (mungkin gegurl kot....) dan yang seekor lagi berwarna hitam (konpem boboy ni...) hahaha...

Aku suka si kaloi merah jambu tu la. Kalau bagi makan, dia akan naik kat permukaan kolam dengan jendol kat dahi dia, pastu dengan mulut dia yang soooo cuteee.... Sekali pandang ikan tu, dah macam tengok muka baby berumur 2/3 bulan. Siyesss bebbb.... Memang sangat cute rupa kaloi gegurl tu... Kaloi hitam tu aku tak berapa suka sangat.... wakakakakaka... Tapi, bagi jugak la dia makan... Takde la kejam sangat aku ni nak biarkan si hitam tu kebuluran... hehe...

Satu hari tu, entah di mana silapnya, air kolam tu surut. Mungkin salur pvc kat dalam kolam tu kena langgar, dan terus jatuh lalu menyebabkan air keluar. Tau-tau esok paginya tengok air dah kering je. Ikan keli konpem la tahan kalau takde air ni, sebab nyawa keli kan liat. Berbeza dengan si kaloi yang dah tercungap-cungap, memang nyawa-nyawa ikan la masa tu. Cepat-cepat aku masukkan kaloi tu ke dalam air lain, nak bagi dia berenang balik semula la. Namun usaha aku tu sia-sia je. Aku nampak mata ikan kaloi tu berkelip-kelip je, mulut dia lak kejap bukak, kejap tutup seolah-olah sedang mengambil nafas. Akhirnya, kedua-dua kaloi ni mati jugak.. Aku tak sampai hati nak siang. Mak akupun suruh kakak ipar aku melakukan pembedahan tu. Kakak ipar aku cakap punya la keras dan licin nak menyiangnya. Ya la, mana tak keras dan licin... dah bertahun dia duduk kat dalam kolam jiran aku tu, pastu duduk lagi kat kolam rumah aku... konpem la dah tua ikan tu kan... huhuhu...

Selepas kejadian tu, aku tak berani nak makan kaloi yang disiang tadi. Adik beradik aku cakap daging ikan tu sedap sebab manis. Aku cuba gak nak rasa sikit, tapi bila nak ambil je, mula la terbayang wajah comel kaloi gegurl tu... Terus tak jadi aku nak bedal... Sedihpun ada gak. Ya la, dah aku yang bagi dia makan tiap-tiap hari, tetiba aku lak nak makan dia... Mana boleh terima, kannn...

Sekarang ni aku dah mula beranikan diri makan daging kaloi ni. Sesekali tu teringat gak kat kaloi gegurl aku tu, tapi bila fikir balik yang dia dah mati, aku telan je la kaloi yang mak aku masak tu. Lagipun mak aku beli kaloi yang dah siap disiang. Jadi, takde la aku nampak muka kaloi tu. Tapi memang betul laaa..... Daging kaloi ni manis... ada lemak sikit-sikit... Mak aku selalu masak lemak cili padi campur dengan peria katak ataupun kambeh (peria besar tu...). Terangkat woooo... muahahahaha...

Nota bernas campur sengal: Aku bising kat mak aku sebab dia bela ayam, pastu taik ayam tu bersepah-sepah. Pastu mak aku bising lak kat aku camni...

"Bolo ayam buleh yoo makan... Yang ekau tu bolo kucing, poie la makan kucing-kucing tu... Tak pun makan yoo taik kucing yang bosepah tu...."... Waduhhhh... hahaha...

2 Tukang Tembak:

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

ahaks~ kena sedas.. bela ayam boleh gak di mkn, kot bela kucing mna boleh di mkn... :)

apa pun sy xpenah try mkn ikan kaloi.. kalo ikan keli tu memang fav sy tu... :)

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> Wassalam Linda...

Hehehe... biasa la tu kena ambush dgn mak haha...

Cuba la makan kaloi ni, sedap tau... Suka keli gak ke? Mehh datang sini, sauk sendiri keli kat dalam kolam tu... :-)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »