Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, July 15, 2010

BERBUDI SELAGI DAYA

Assalamualaikum...

Semalam aku pergi belakang rumah. Sejak abang aku duduk kat rumah ni, dah lama aku tak jenguk belakang tu. Kalau dulu selalu jugak aku pergi sebab nak buang dan bakar sampah. Kini tugas tu abang aku yang ambil alih. Sesuai la kerja-kerja tu dibuat oleh orang lelaki kannn... Lagipun banyak nyamuk laa... Mana mungkin puteri lilin ni biarkan badannya digigit nyamuk... ahakkkzzz....

Tak payah nak bebel panjang lebar la yaa. Kang ada pulak yang cemuihh... hahaha. Tengok aje la gambar-gambar yang sempat aku ambil ni haa. Sambil sibuk klik sana klik sini, sibuk jugak la aku menampar nyamuk-nyamuk yang dok hinggap di lengan gebus aku ni... Jahat tau nyamuk ni... *senyum...*

Gemuk giler pokok kesum ni. Keladipun ada jugak...


Pokok kantan yang rimbun bersama 6 tangkai bunga...


Ini adalah buah manggis yang masih muda, bukannya buah dader anak dara. Harap maklum... Ahakkk...

Tujuan aku pergi belakang rumah tu adalah untuk mengambil daun kesum dan bunga kantan untuk buat kuah laksa ni haa... Jadi, apa tunggu lagi. Mulakan berkebun supaya senang nak ambil dan guna bila-bila masa sahaja. Takde tempat nak tanam..? Tanam aje la kat kaki lima depan atau belakang rumah korang tu. Kalau takpun, tanam je dalam pasu yang besar. Tiada alasan untuk berkata TIDAK... ngehngehngeh...

Laksa ni aku buat sendiri. Sangat sedap okay... ekekekeke... *perasan...*

Aku kata: Berkebun kat fesbuk dapat apa yaa... Kawan atau kepuasan..??

8 Tukang Tembak:

kak Erna said...

azz..mana boleh tak de alasan untuk berkata tidak..kat rumah memang tidak le..
kalau letak kat luar tu..takut anjing lalu..ha..alasan kuat tu..he he..

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

hehehe... tau xpe.. umah sy pun umah teres gak.. tapi ada pokok kunyit, pokok kari, pokok limau, pokok buah naga, pokok cili api (tu memang wajib ada)... :)

ps : kak pos ar laksa tu kek den... :p

kakpah said...

sodap ar laksa ko. mintak sikit. mosti podeh power kan?

ckLah said...

Hmmmm...laksa!!! Sangat sesuai untuk yg sedang hilamg selera macam ck
lah...

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna> Betul gak alasan tu, tapi rumah teres kebanyakannya kan ada pagar... haha..

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> Wassalam Linda.. Kannn, kalau Linda boleh tanam macam2 dalam pasu, kenapa orang lain tak boleh... Sekurang2nya dapat jugak jimatkan dua tiga hengget... hehe...

~Kak AZZ~ said...

Kak Pah~> Takdo la sodap manopun laksa ni kakk... Eksen yo lobih sey ni... hehehe...

Tak podeh sangat laksa ni sobab anak buah tak tahan podeh... sey pun tak tahan podeh gak... Sediokan cili potong yo kok sapo2 nak tambah podeh tu...

~Kak AZZ~ said...

ckLah~> Ya betul... kena letak lebih asam limau tu utk naikkan selera...

Kalau takde selera, masak tomyam pedas kaw2 pon masyukk gakk... Makan masa panas2... Konpem licin punya laa... hahaha...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »