Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, August 30, 2010

ALAMAK..!!! Dah nak raya ke wehhh....!!!

Assalamualaikum....

Macam mana dengan puasa korang setakat ni? Ada bagus ke? Tentu sekarang ni masing-masing dah mula sibuk buat kuih raya kann.. Mana boleh buat kuih raya awal-awal sangat. Nanti belumpun sampai 1 Syawal, kuih tu dah tengik. Silap haribulan, dah ada kulats yang jadi bahan tambahan. Kalau nak bisnes kuih tu berpanjangan, kena la jaga kualiti. Jangan pulak main pulun je, tup-tup tahun depan takde siapa dah yang nak menempah. Masa tu kalau nak menyesal dah takde guna dah. Bukan senang nak jaga nama baik ni. Betul tak?? Ngeh3....

Aku belum buat satu jenis kuihpun. Semalam main tunjuk je 2 jenis kuih iaitu kuih bangkit (untuk orang yang kuat tidur... ahakk..) dengan kuih putu kacang hijau. Mujur mak aku tak beli kerepek pisang. Kerepek pisangpun dah naik harga wehhh.. Sebungkus harga dia 14hengget. Mungkin dalam sekilo berat dia. Sekali hadap tak sampai setengah jam konpem licin tinggal plastik je. Baik beli benda lain dulu. Mana la tau kalau-kalau ada adik-badik yang dok kat Johor tu bawak balik sebonet kerepek pelbagai jenis macam tahun sudah... hinsshinsshinss...

Putu kacang hijau ni satu bekas = rm18.50.. Tahun depan aku nak mintak diskaun laa sebab tolong promotkan kat sini... ^__^..


Kakak ipar akupun dah mula sibuk buat kuih raya ni. Dia memang ambil tempahan setiap tahun. Tapi dia cuma buat 3 jenis biskut je iaitu biskut tart nenas, biskut almond london dan biskut bubble rice. Kalau dicampur-campurkan tempahan yang dia dapat tu, mau cecah dekat 10 ribu bijik gak. Buat masa ni dia buat sorang-sorang je. Mungkin minggu depan, dia dibantu oleh anak dia yang dah mula cuti sekolah. Lagi 2-3 hari sebelum raya, dia sibuk buat tapai pulut lak. Memang laris la tapai pulut yang dia buat tu. Cuma kat sini susah sikit nak dapatkan bekalan beras pulut tu. Ragi dengan beras pulut dia kena tempah awal-awal dari peniaga kat pekan sari tu haa, imported from Kelantan. Siapa nak tempah tapai pulut untuk raya haji nanti boleh la bagitau aku ehh.. Tempahan hanya terbuka untuk 100pcs ke atas sahaja dan untuk kawasan yang berdekatan sini je iaitu area Raub, Lipis dan Bentong. Nak ambil tempahan jauh-jauh tu susah jugak sebab masalah penghantaran yang macam tak berbaloi je nanti... ^__^..


Kuih bangkit satu bekas besar ni 14 hengget. Berbaloi tak..?? Okay la untuk orang yang suka tidur je kann. Bangun tidur je terus tunjuk ke langit... ahakkss...


Aku bercadang nak buat biskut coklat chip lepas habis menjahit ni. Memang aku dah rancang awal-awal dah nak buat sejenis biskut. Sebab tu la aku tak ambil banyak tempahan raya ni. Dapat duit tambahan sikit tu pun jadi la. Kang kalau dapat banyak, banyak lak tangan yang menadah kat rumah ni. Betul tak? Muahahahahaha.... TAPI... disebabkan dugaan demam yang melanda aku hari tu, pastu mak aku pulak tak berapa sihat... banyak kerja jahitan yang tertunggak. Sepatutnya dah hampir siap dah semua tempahan tu. Sekarang hanya tinggal seminggu lebih je lagi masa yang aku ada untuk menyiapkan 4 pasang baju kurung dan 4 pasang baju melayu.. Huwaaa..... nampak gayanya tak buat la coklat chip aku tu... T__T

Aku siap kirim kat kakak ipar beli benda ni kat Sg. Buloh masa dia pergi KL hari tu...


Aku kata: Jangan sibuk dok buat bisnes kuih raya je. Zakat fitrah dah bayar ke belum? Kang tak berkat lak meniaga kuih raya tu. Bayar la cepat sikit yaa... Aku dah bayar dah... =)

2 Tukang Tembak:

eqbalzack said...

wahh...putu kacang...fav abg eq tu!

~Kak AZZ~ said...

Eq> Hahaha... org lama mmg la suka kuih lama kan... hikk..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »