Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, August 12, 2010

HULURKAN TANGAN, RINGANKAN BEBAN

Assalamualaikum...

Malam tadi aku sempat la tengok rancangan BERSAMAMU kat TV3 dalam keadaan hujan yang lebat di luar. Kesian sungguh aku tengok kehidupan sebuah keluarga yang tinggal kat Pasir Puteh ni. Mereka terdiri daripada 11 orang ahli keluarga termasuk 9 orang anak yang kesemuanya hidup di dalam sebuah kandang lembu berukuran 3 X 3 meter dek kerana kemiskinan. Malah ada di antara anak-anak yang terpaksa berhenti sekolah. Teringat masa aku kecil dulu. Kami pun 9 beradik juga. Bezanya kami masih dapat meneruskan persekolahan dan hidup gembira walaupun serba kekurangan. Dan masa tu TV3 belumpun wujud!


Sebagai seorang rakyat yang prihatin dengan kekurangan keluarga ini, aku cuma dapat membantu menerusi gambar yang aku rakam kat skrin tv cap ayam aku ni. Kepada sesiapa sahaja, terutama pengunjung blog aku ni. sudilah kiranya kita sama-sama membantu keluarga ini. Masa ni la kita nak beramal jariah. Korang boleh menyampaikan sumbangan derma tersebut melalui BANK SIMPANAN NASIONAL atas nama ROSNANI MAMAT dan nombor akaunnya adalah 03114-29-82697330-4. Siapa-siapa yang dapat bonus atau durian runtuh di bulan Ramadhan yang mulia ni, sudilah kiranya menyumbang sedikit ya. Kalau tidakpun, boleh juga dermakan duit nuffnang yang korang dapat tu. Namun begitu, aku tak pasti samada boleh atau tidak kita gunakan duit nuffnang tu untuk tujuan menderma begini. Kalau ada sesiapa yang nak tolong perjelaskan ketidakpastian ini, sila la tampil ke depan ya. Mekasih...

Salah seorang anak keluarga itu... Kesian kalau nasib dan kehidupannya tak berubah...

Jumaat lepas juga aku mendapat sumbangan pil cacing untuk kucing-kucing kat rumah aku ni. Terima kasih aku ucapkan kepada NAMI dan suaminya kerana bersusah-payah mengirimkan pil tersebut. Aku belum sempat lagi nak bagi pil tu kat kucing-kucing aku ni sebab Jumaat tu aku dah balik Nilai. Memandangkan sekarang ni bulan puasa, aku mungkin akan memberi mereka makan pil ni masa raya nanti. Nami kata kalau makan pil ni, kucing tu akan cirit-birit. Tu yang aku malas tu. Dah la letih puasa, pastu nanti kena pulak cuci beyak dorang yang berciciran. Tak larat aku wehh... hahaha..

Cantik warna pil cacing ni kan.. Jangan ada orang yang termakan pil ni dah laa.. hahaha..


Aku kata: Sabtu ni BPL dah mula wehh... Siapa-siapa cetez piptin yang nak join Yahoo Fantasy Football League@15 boleh la mula create team dari sekarang. Group ID ialah 8636 manakala Password ialah 1515. Cepat-cepat masuk, bak kata si PESAL... hahaha... Aku join sekadar untuk suka-suka aje. Bak kata pepatah orang putih, just for fun... ngehngehngeh...

2 Tukang Tembak:

kak Erna said...

azz..akak ingatkan manusia aje yang makan pil cacing..kucingpun ada ye..
azz..tak boleh ingat la..masa kecik2 dulu..

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna> Tu la pasal kak... Kucing skang ubat dia dah ngalahkan ubat orang lak..

Sayapun ada gak peristiwa masa kecik ni pasal makan ubat cacing... Nnt la buat cerita kat sini... hehehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »