Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, August 20, 2010

LELAKI DAN JAM TANGAN

Assalamualaikum...

KALAU mahu mengenal lelaki, lihatlah jam yang dipakainya. Lelaki cenderung mempunyai selera jam tangan yang berbeza. Selain sebagai penunjuk waktu, jam tangan juga boleh menggambarkan perwatakan pemakainya. Benarkah begitu? Mari kita lihat kebenarannya.

Jam tidak berangka:
~> Model jam tangan berjarum tanpa angka menggambarkan pemakainya sangat teliti dalam merumuskan konsep tetapi tidak ingin semua perkara dihuraikan secara langsung. Lelaki dengan jam tangan ini lebih suka cabaran bersifat intelektual. Mereka juga tidak mudah putus asa dalam menyelesaikan masalah walaupun orang lain sudah menyerah kalah. Dalam aspek hubungan, lelaki jenis ini tidak akan berlarut-larut untuk menyelesaikan masalah yang timbul.

Jam LCD:
~> Si pemakai jam tangan jenis ini biasanya penuh keyakinan dan tidak pandai dalam perkara yang terlalu abstrak. Dia berperwatakan ringkas dan tidak suka berkias-kias. Apabila ingin mendampinginya, janganlah bermadah-madah. Dia tidak akan faham!

Jam berwarna keemasan:
~> Lelaki yang suka memakai jam tangan jenis ini sanggup mengorbankan kemewahan singkat untuk mengejar kesenangan jangka panjang. Mereka selalunya cenderung ke arah konvensional, bergaya lama tetapi sabar dan berfikir panjang. Dia pandai menjaga perasaan dan selalu berusaha untuk menggembirakan pasangannya.

Jam model putar:
~> Lelaki ini mempunyai keyakinan diri yang tinggi dan suka kebebasan. Dia lebih gemar mengatasi masalahnya sendiri berbanding mengharapkan bantuan orang lain. Mereka juga selalu ringan tangan untuk melakukan kerja-kerja rumah seperti memotong rumput, mengecat dan membetulkan paip bocor. Pemakai jam tangan jenis ini selalu melindungi apa yang menjadi miliknya.

Jam tangan saku:
~> Mereka yang ada jam tangan seperti ini memang jarang kelihatan. Dia jenis lelaki yang tidak suka hidupnya diatur oleh waktu. Walaupun sibuk, dia tahu bagaimana cara untuk bersantai. Lelaki seperti ini selalunya suka menyimpan benda-benda yang menyimpan kenangan. Jadi, jangan terkejut jika dia masih menyimpan SMS pertamanya kepada anda. Dia juga selalunya tidak terburu-buru termasuk dalam urusan cinta.

Tidak pakai jam:
~> Lelaki jenis ini suka kebebasan dan individualistik. Tetapi pada zaman internet ini, lelaki yang tidak memakai jam tangan menandakan dia masih muda. Orang muda melihat waktu dari telefon bimbitnya. Bagi mereka, memakai jam tangan adalah gaya orang tua.


Nota: Sumber dari akhbar Utusan Malaysia, Khamis 10 Ogos 2010.


Aku kata: Jam tangan aku jenis tidak berangka dari jenama Citizen. Dah lebih 10 tahun aku pakai jam tu. Kenapa pilih Citizen? Kerana hitam itu menawan... (tagline Citizen). Apa pulak tagline jam korang??

4 Tukang Tembak:

kak Erna said...

azz..abang akak dah tuo pun tak pakai jam tangan.dah rosak..malas nak beli lain..akak tak kira jenama apa pun..nampak cantik aje beli...

rashiD said...

kaki "putarrr"
ha ha ha..

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna~> Hehehe... Kdg2 pakai jam ni leceh gak sebab susah nak buat kerja, mcm mengganggu gak la sbb nak kena jaga cermin jgn bg calar atau pecah..

Saya ni selagi jam tu tak rosak, selagi tu la saya pakai kak... Kalau ikutkan, harga tukar tali jam je dah boleh beli satu jam lagi dah... haha..

~Kak AZZ~ said...

RashiD~> Kaki putar? Ooo... ko pakai jam jenis putar ehh.... Okay la tu... jangan lak pakai jam putar, ko pun nak putar sama... hahaha...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »