Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, October 21, 2010

RANGKA LEBAM SIAPA NI...???

Assalamualaikum....

Nak bebel sikit la ehh... Kalau nak dengar tu, silakan la. Kalau tak nak dengar takpe, aku tak kecik hatipun... =)

Petang semalam aku lepak la barang 5-10 minit mengadap cenel astro@15 tu. Memang dah lama giler aku tak jenguk cenel ni. Nak dijadikan cerita, aku ternampak la dorang dok bercerita pasal rangka ayam goreng. Gulppp...!!! Tetiba je timbul perasaan 'mengidam' kat rangka ayam goreng tu.

Kebetulan malam tadi ada pasar malam kat sini. Ya Allah, syukur sangat-sangat sebab nanti boleh la aku meratah rangka ayam tu. Dah telan-telan air liur dah ni. Aku cakap la kat abang aku, mintak tolong dia belikan sekor rangka ayam untuk aku. Mak aku dah mula nak bagi syarahan dah bila je dia dengar aku nak beli benda alah tu. Sebelum dia teruskan, aku siap bagitau yang aku teringin. Jadinya diapun diam aje la... =D

Ddipendekkan cerita, aku dapat la makan rangka ayam yang diidamkan sangat tu. Mula-mula tengok rupa rangka tu, hati aku dah rasa tak sedap. Apsal lebam je ni, takde langsung warna keemasan kunyit. Okay takpe, tak bagus menilai sebelum merasa. Maka akupun teruslah membuat cubitan pertama kat rangka tu. Makan isi dia dulu walaupun isi takde sangat... Gulppp...!!! Lagi sekali aku telan air liur. Tak puas hati ni, rasa pulak kat bahagian lain sambil belek-belek rangka lebam tu. Sama je... isshhh... tak boleh jadi ni... Ni yang rasa nak bebel ni...!!

Apa ke halnya goreng rangka ayam takde garam ni...!!! Ingat ni citer Ahmad Albab ke haaa...??Rasa macam nak lempar je. Siyes la, aku rasa terkilan sangat dengan kualiti peniaga makanan kat pasar malam kawasan aku ni. Dorang ni tau masak ke tidak agaknya ehh. Kalau setakat goreng rangka ayam tapi rasa macam kunyah kayu getah, baik berhenti la meniaga tu daripada ko kena sumpah. Apa ko ingat para pembeli ni takde anak tekak ke..? Memang sangat-sangat sakit hati. Dah la sekor rangka yang kurus kering tu harga sampai 3 hengget, pastu lebam lak tu, pastu tawaq hebiaq lak tu dan yang paling meloyakan tekak aku adalah paru-paru ayam tu dorang tak buang dulu. Punya la hitam melengut paru-paru tu kena goreng sekali. Yuckkk....!!! Terus aku patah-patahkan rangka tu dan agih-agihkan kat kucing aku ni. Mujur la semua kucing ni belum makan malam lagi, jadi dorang baham aje la rangka lebam tu.... huhuhu... Rezeki untuk kucing la nampaknya...

Nasihat aku kepada peniaga makanan terutama sekali yang meniaga kat pasar malam ni, tolong la jaga kualiti makanan yang nak dijual tu. Jangan la main tangkap muat je. Kalau bulan tak puasapun rasa makanan korang macam sampah, apa lagi masa bulan puasa. Bayangkan jika ada orang mengandung yang betul-betul mengidam nak makan makanan korang tu tapi rasa makanan tu tak seperti yang diharapkan..? Kesian bukan... Kalau setakat goreng rangka ayam yang lebam dan tawa gelewar macam tu, akupun boleh buat... Tunggu aje aku kumpul modal dulu... ;p


Aku kata: Mak aku suka dengan puding jagung aku hari tu. Begitu jugak dengan jiran aku dan anaknya. Kalau aku jual puding jagung ni kat pasar malam, okay gak ni kan... Masalahnya, aku tak minat nak meniaga makanan laa... Camno tu... hahaha...

6 Tukang Tembak:

Tijah said...

meniago la makanan kucing. boleh pakai rangko lobam tu. kihkihkih

kak Erna said...

az..tula kan..nasib baik kek tompek akak ni sodap.lebih2 lagi kalau bulan poso..yang jual kek pasar ampangan tu..sodap...
len kali az...datang sini..akak bolikan ye..

kakpah said...

boli kek pasar malam ni nasib nasib la.. dapek yang sodap tu, sodap. dapek yang tak elok, mau tecirit2 sampai dua tiga hari..

~Kak AZZ~ said...

Tijah~> Drpd meniago makanan kucing tu baik akak meniago kucing kek rumah ni haa.. Boli sekor kucing dapek pree 3 ketul rangko lobam... hahaha...

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna> Tu la masaalah ehh kak.. Walaupun cumo jual rangko ayam, patut ehh kualiti kono la jago gak kan...

Jauh na bona nk poie Ampangan tu kak... hehe..

~Kak AZZ~ said...

Kak Pah~> Boto tu kak... Nasib poghut masing2 la nak terimo makanan pasar malam ni... Kok tahan, solamat laa... kok tak menahan, terabur la dio... hehehe..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »