Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, November 15, 2010

SOAL JAWAB MENGENAI UDHHIYYAH...

Assalamualaikum...

Sekadar berkongsi apa yang aku baca dalam buku Soal jawab Fardhu 'Ain dan Amalan Keluarga Bahagia susunan Ustazah Hjh. Raimah Kamat dan Ustazah Fazilah Ahmad dan disemak oleh Tuan Hj. Morsid Hj. Maarof Al-Qadhi...

-----------------

Apa erti Udhhiyyah (korban) dan apa hukumnya?
Udhhiyyah pada bahasa ertinya "Waktu Dhuha". Pada istilah agama bererti nama bagi sembelihan korban yang diperintahkan menyembelihnya pada waktu dhuha pada hari-hari 10, 11, 12 atau 13 haribulan Dzulhijjah untuk menghampirkan diri pada Allah dengan niat korban. Hukumnya sunat muakaddah iaitu sunat yang amat dituntuti.

Apakah binatang yang boleh dibuat korban?
Binatang yang boleh dibuat korban ialah unta berumur antara 5-6 tahun, kerbau, lembu dan kambing berumur antara 2-3 tahun dan kibasy iaitu biri-biri berumur satu tahun. Binatang seperti unta, lembu dan kerbau boleh dikongsikan seramai 7 orang bagi seekor korban sekalipun masing-masing mempunyai tujuan yang berlainan.

Bilakah waktu menyembelih korban?
Waktunya ialah setelah menunaikan sembahyang 'aidil adha dan dua khutbah.

Apakah syarat binatang yang hendak dibuat korban itu?
Segala binatang yang hendak dibuat korban itu hendaklah binatang yang sihat, gemuk, tidak nyata butanyaa, tidak nyata tempangnya, jangan terpotong telinga atau ekor atau lidahnya atau yang gila, yang baru beranak, yang bunting melainkan jika binatang itu telah dinazarkan. Tidak mengapa jika yang terpatah tanduknya, yang terbelah telinganya, yang rongak giginya atau yang dikemilikan. (kemilikan ni apa ehh...)

Bagaimana niat korban?
Niatnya adalah sebagaimana berikut:
"Ya Allah, terimalah korban dari hamba-Mu, sebagaimana engkau menerimanya dari Ibrahim khalil-Mu dan Muhammad kekasih-Mu".

Bagaimanakah pembahagian daging korban?
Sunat dibahagikan satu pertiga kepada yang membuat korban, satu pertiga disedekahkan kepada sahabat handainya, tetapi yang lebih afdhal hendaklah disedekahkan kesemuanya kepada fakir miskin kecuali hati dan limpanya sahaja untuk orang yang membuat korban. Melainkan jika korban itu dinazarkan maka semua daging termasuk hati dan limpanya hendaklah disedekahkan sekali. Hendaklah disedekahkan daging korban yang masih mentah dan basah.


Aku kata: Aku tak berapa faham sangat dengan ibadah korban ni. Ada orang cakap, siapa yang nak buat korban, dia kena pegang dan gosok-gosok badan binatang yang nak dikorbankan tu dan kena tengok binatang tu disembelih.. Betul ke..?? Aku takut nak pegang lembu ni... Apa lagi nak tengok dia kena sembelih... Aku tak berani laa.. Camner ni... Kalau tak pergi tengok tak boleh ke ehh...? Ada sesiapa yang boleh tolong jawabkan tak...?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Update:
Kat sini ada sedikit info mengenai ibadah korban ni...



Juga di sini....


4 Tukang Tembak:

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

thanx ya atas perkongsian ilmu nie... :)

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> Wassalam Linda


Sama2.. kongsi sbb akak nak mintak pandangan orang yang arif dlm bidang ni.. Tapi nampaknya masing2 diam membisu... hmmmm...


** Dah tanya dah kat beberapa orang... Dorang kata mengarut aje nak kena gosok2 badan binatang sebelum dikorbankan...

kak Erna said...

azz..akak pun takut..dulu ponah kono koja ngan lombu..
tapi makan boleh aje..daging la..he he..

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna~> Sama la dengan saya kak... Kocut poghut dibuek ehh... hehe...

Saya skang dah kurang makan daging lembu ni kak... Sakit2 badan kalau makan... Rindunya la kek 'lompap'... hehehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »