Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, November 16, 2010

KALAU BERCAKAP: Cakap apa..???

Assalamualaikum...

Titik fokus di sini adalah Kalau Bercakap...


Kalau bercakap...
Asyik nak membanggakan diri je...
Sehingga tak sedar kadang-kadang ianya menampakkan kebangangan sendiri...

Kalau bercakap...
Asyik nak cakap besar je. Buat projek juta-juta...
Padahal auta je lebih...

Kalau bercakap...
Seolah-olah dunia ini dia yang punya...
Sampai tak ingat bahawa dunia hanyalah pinjaman dari Allah...



Kalau bercakap...
Main redah je tanpa menoleh kiri kanan...
Tanpa menghiraukan perasaan orang lain sebab 'ada aku kesah..?'

Kalau bercakap...
Ikut sedap mulut dia je...
Sampai naik berbuih dah mulut tu... macam kena sawan bab*...

Kalau bercakap...
Sambil makanpun bercakap jugak sampai bertekak...
Hingga tersembur lantas terbuang rezeki yang sudah berada di dalam mulut...

Kalau bercakap...
Punya la lembut gigi dari lidah dengan suami/isteri orang...
Sedangkan dengan suami/isteri sendiri asyik nak menengking je...

Kalau bercakap...
Lebih manis dari madu...
Rupa-rupanya penipu... huhuhu...

Kalau bercakap...
Semua orang dikatanya tak betul...
Padahal dia yang gila...



Kalau bercakap...
Lapik la sikit percakapan tu...
Sebab itu Allah beri kita lidah yang sempurna...

Kalau terlebih cakap atau 'bahasa halus'nya membebel...
Kena 'cobey' la jawabnya... =)


Aku kata: Semua manusia tahu bagaimana hendak bercakap tetapi tidak semua orang tahu bila dia patut bercakap... *copy paste... =D

4 Tukang Tembak:

Nia Dhani Nasir said...

Suke entry ni....Mmg betul kadang2 kite bcakap tanpe sedar kite dah terover smpai melampau-lampau...thanks sbb ni entry ni mungkin utk saye....

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

hehehe.. manusia dan bercakap mna blh nak di pisahkan?? :)

salam aidil adha kak... :)

~Kak AZZ~ said...

Nia Dhani Nasir~>

Entry ni takde kena mengena dengan sesiapa... Hanya sbg peringatan utk akak je... Tp kalau nak terasa, apa salahnya... Yang baik kita ambil, yang buruk kita buang... kann... hehehe...

~Kak AZZ~ said...

Lp Lum~> Wassalam Linda... Salam aidil adha jugak untuk Linda dan fmly ya.. =)

Ehh... ada juga org yg tak bercakap... samada dia bisu ataupun buat2 bisu... hmmm..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »