Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, January 4, 2011

JANGAN SALAH TEMBAK weiii....!!!

Assalamualaikum.....


Rasa macam nak belajar menembak la pulak...
Hahaha...
Kadang-kadang macam best je kalau main tembak-tembak ni kan...
Diulangi... Main tembak-tembak... :P

Teringat masa zaman selenga dulu...
Tau tak selenga tu apa...??
Selenga tu singkatan daripada selekeh dan berlengas...
Se daripada perkataan selekeh...
Lenga daripada perkataan lengas...
Maka terciptalah perkataan selenga... hikk3...
Bukan Lenga yang kat Muar tu tau. Kang marah pulak orang Lenga... =D
Pandai-pandai aku je bagi maksud selenga ni... Padahal bukannya taupun... hahaha...


hello kitty with machine gun Pictures, Images and Photos
Kiut tak..?? Ni konon-kononnya aku la ni....
Hahaha... Sila gelak kuat-kuat ya... LOL

Berbalik pada isu menembak tadi tu... hehh... ;))
Dulu main tembak-tembak ni kat tepi sawah...
Opkos la main dengan budak lelaki yang selekeh perasan hensem...
Lagipun bilangan budak lelaki lebih ramai dari budak pompuan...

Kat tepi sawah tu ada satu kubang kerbau yang agak besar...
Punya la busuk bau kubang tu... huhuhu...
Kawasan kubang ni pulak dikelilingi oleh rimbunan pokok buluh...
Sangat sesuai tempat ni untuk berbalas tembakan... ahakkk..!!!

Pastu kat tepi kubang tu ada sebatang pokok yang besar dan rendang...
Ni pokok rendang yang berbuah tau... Bukannya rendang tak berbuah...
Nama buah tu buah cenderai...
Dan nama pokoknya dah tentulah pokok cenderai kannn.... kehkehkeh...
Buah cenderai ni kalau masak berwarna kehitaman dan boleh di makan...
Kecik je buah dia, lebih kurang saiz terung pipit/belimbang tu...
Rindu pulak kat buah ni... Mana nak cari ni ehh... huhuhu...


Buah ni la yang dijadikan peluru untuk menembak...
Kena ambil buah yang muda dan saiz buah tu kena la bersesuaian dengan mulut senapang buluh tu.
Senapang buluh tu pulak kena guna buluh yang kecik la...
Kalau guna buluh besar, baik sumbat kelapa je kat dalam tu... ;))
Pastu kena ada satu batang lagi buluh untuk dijadikan penjolok kepada peluru tu nanti...
Kiranya macam senapang tu punya trigger la...
**Trigger=picu/pemetik...


Mula-mula kitorang akan main tembak-tembak sesama sendiri dulu...
Kau tembak aku.. Aku tembak kau...
Terkedek-kedek la semuanya menyorok ...
Sambil menembak sempat jugak makan buah cenderai yang masak tu...
Sedap pe buah tu... Rugi siapa yang tak pernah merasa...
Bila dah penat menembak, masing-masing mulalah mencari mangsa baru...
Siapa lagi kalau bukan geng-geng kerbau yang malas ni kan...
Asyik berkubang je kerja dorang tu...
"Alaaa... Setakat kena tembak dengan peluru buah cenderai tu apa la sangat. Tak terasa langsung..," kata si kerbau...





Caiiitttt...!!!
Mentang-mentang la kulit dia tebal....
Dalam pada tu, dorang ni jeling-jeling jugak kat kitorang penembak amatur ni...
Haaa... tang jeling ni la masing-masing dok diam je...
Mula la ketar tangan, pandang-memandang sesama sendiri...
Mula la masing-masing berebut-rebut memanjat pokok cenderai tu...
Masing-masing dok cakap aku dulu laa... aku dulu laa...
Taupun takut... hahaha..
Tapi apsal lak nak panjat pokok tu..??
Kerbau mana boleh panjat pokok... kannn...
Lain la kalau harimau bintang... **paleh awokk....
Takut jugak la kalau-kalau tetiba je kerbau tu boleh panjat pokok...
Kiranya ni macam misi menyelamatkan diri laa...
Huhuhu...


∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞

Sebenarnya kan, aku geram sangat dengan sekor kucing jantan sape tah...
Dia panjat masuk ikut tingkat kat dapur rumah aku ni sebab ada satu cermin yang dah pecah dan belum diganti lagi...
Pastu dia melompat turun dan terus jatuh atas kepala paip kat sinki tu...
Agaknya la sebab kepala paip tu patah wehhhh....!!!
Masa mula-mula dengar bunyi tu aku buat tak tau je la...
Pastu aku dengar bunyi air menyembur...
Kelam kabut la aku berlari ke dapur...
Tup-tup aku tengok kucing tu tengah duduk atas cermin tingkap tu, pandang kat muka aku...
Cilakak punya kucing...
Hahahammbekk...!!!
Aku pulak tak dapat la nak balas dendam sebab terpaksa pergi keluar untuk tutup kepala paip kat meter tu..
Kalau ikutkan hati, mahu je aku jotos kepala kucing tu dengan kepala paip yang patah tu..
Yang lebih buat aku geram ialah kepala paip kat sinki tu baru je sebulan ditukar...
Dah la mahal harga dia...
Ada la dalam 55 hengget.. Mahal tak..??
Mahal la tu sebab kena bayar masa membeli....
Lain la kalau dapat free.... =D

machine gun kitty Pictures, Images and Photos
Benggg...!!! Benggg...!!! Bengggg...!!!
Kalau aku dapat, aku masak goreng kicap...!!!


Aku kata: Tembak jangan sembarangan ya.. Salah tembak buruk akibatnya... :-)

4 Tukang Tembak:

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

hehehe.. meh kak kita men tembak2 mcm dedulu.. den dah gian nie kak... :)

kak Erna said...

azz..he he..marah boto nampak e tu..
akak tau buah tu azz..sodap.ado raso masam2 sikit kan..

~Kak AZZ~ said...

Lp Lum~>

Waalaikumussalam Linda... Hahaha... Jommm... Nk tembak siapa agaknya ya... =)

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna~> Marah la kak... Dh banyak kali dah kucing tu buek hal...

Ha'ah... ghaso ehh mmg manih maso mulo2 makan, pehtu masam la sikit... Org lamo cm kito ni yoo yg konal buah tu kak... hehehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »