Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, January 22, 2011

PANDUAN MEMILIH SAHABAT..

Assalamualaikum...

Aku takde idea nak buat cerita..
Ehhh... Idea tu ada, tapi macam malas sikit nak mengarang..
Otak aku sekarang ni agak celaru sikit...

http://www.emocutez.com

So, buat masa ni biarlah aku ambil cerita atau artikel dari suratkhabar je. Sebab kadang-kadang kita ni takde masa nak baca dan belek suratkhabar lama-lama. Kita selalunya fokus pada tajuk utama je.. kan...

Kali ni aku nak kongsikan artikel mengenai panduan memilih sahabat. Sahabat ni tak sama dengan kawan atau rakan. Betul ke..??? Entahlah, akupun kurang pasti. Jadi, apa kata kita selongkar dan fahami artikel ini...

Sahabat adalah orang yang kita ingn sentiasa berkongsi kisah suka dan duka. Sepanjang kehidupan kita, pasti kita ingin jadikan sahabat peneman yang setia agar dapat mendengar segala luahan kita. Namun, mampukah kita mencari seorang sahabat yang setia dan jujur? Antara sifat-sifat sahabat yang baik dan mulia adalah:

(a)
Jika anda berselisih faham dengan sahabat anda, nescaya dia lebih senang untuk mengalah demi menjaga kepentingan persahabatan. Dia tidak mahu bersikap mementingkan diri dengan tidak mahu bertolak ansur. Dia tahu sekiranya dia tidak mengalah maka hubungan persahabatan anda akan menjadi lebih buruk lagi.

http://www.emocutez.com

(b)
Jika anda cuba untuk merapatkan lagi persahabatan anda dengannya, dia akan membalas dengan baik persahabatan anda itu. Itu bermakna dia memang mahu bersahabat dengan anda. Dia amat menghargai anda kerana mahu bersahabat dengannya. Dia adalah sahabat sejati anda.

http://www.emocutez.com

(c)
Jika anda memerlukan pertolongan daripada sahabat anda berupa wang ringgit ataupun dalam bentuk tenaga, maka dia akan cuba sedaya upaya membantu anda. Sahabat yang baik tidak akan menghampakan anda sekiranya anda meminta pertolongan daripada mereka. Malah sahabat yang baik juga tidak sanggup melihat anda berada di dalam kesusahan.

(d)
Jika anda berkata-kata sesuatu kepadanya, nescaya dia akan membenarkan percakapan anda itu. Dia tidak akan sekali-kali menidakkan kata-kata anda itu melainkan kata-kata anda itu adalah dusta. Apabila anda memberi sesuatu pendapat maka dia akan sentiasa membenarkannya dan menyokong anda.

http://www.emocutez.com

(e)
Jika datang sesuatu bencana menimpa diri anda, dia akan cuba sedaya upaya untuk meringankan beban kesusahan anda itu. Dia akan sentiasa bersama anda dengan memberi pertolongan dan semangat supaya dapat terus tabah menghadapi ujian itu. Anda tidak akan merasa keseorangan jika mempunyai sahabat yang baik seperti ini.

http://www.emocutez.com

(f)
Jika anda merancang untuk melakukan sesuatu perkara, nescaya dia akan sedaya upaya membantu anda sehingga anda berjaya mencapai perkara yang ingin anda lakukan itu.

http://www.emocutez.com

(g)
Jika anda menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik dan itu menandakan bahawa dia menghargai kebaikan yang anda hulurkan itu. Dia juga tidak akan sekali-kali melupakan kebaikan yang telah anda lakukan malahan dia akan membalasnya dengan kebaikan juga kepada anda.

http://www.emocutez.com

(h)
Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada anda, dia akan segera menutupnya. Sahabat yang baik akan sentiasa menjaga maruah anda tidak kira apa yang berlaku. Dia tidak akan sekali-kali membuka aib anda kepada orang lain kerana sahabat yang baik akan sentiasa melindungi anda daripada perkara-perkara yang tidak baik.

http://www.emocutez.com

(i)
Jika anda berdiam diri kerana malu hendak meminta pertolongan, dia akan menanyakan terlebih dahulu kesusahan anda itu. Sahabat yang baik akan dapat memahami kesulitan yang anda alami. Dia tidak akan mementingkan diri sendiri tanpa menghiraukan masalah yang anda hadapi.

Okay, ini je yang ada kat dalam artikel tu. Adakah kita termasuk dalam kategori seorang sahabat yang baik? Bagi aku, aku berpegang pada pepatah dahulu kala iaitu buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. Namun begitu, zaman kini ramai yang mengamalkan pepatah sendiri iaitu buat baik tak kira masa, buat jahat bila terkena.. Terkena apa? Terkena tipu laa...

Aku kata: Sahabat yang baik tidak akan http://www.emocutez.com bersepah-sepah... hehehe..

2 Tukang Tembak:

Fariq said...

eh kak,, mane button like ni,, baru saya nak tekan like,, :p

~ Kak Azz ~ said...

Fariq> Button Like memang takde kat sini... hehehe...

Thanx ya singgah komen.. =)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »