Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, February 13, 2011

R-I-P: PATAH TUMBUH HILANG BERGANTI..

Assalamualaikum....

PATAH TUMBUH HILANG BERGANTI...
YANG PATAH AKAN TUMBUH...
YANG HILANG AKAN BERGANTI...

Begitulah lumrah kehidupan...

Sepanjang minggu lepas, berderet-deret kucing aku mati. Daripada yang dah besar bujang trang tang-tang hinggalah kepada yang kecil macam si Neng tu. Aku tak tau apa punca kematian semua kucing-kucing ni tapi yang jelas dorang seperti hilang selera nak makan, macam orang demam. Peliknya, yang mati tu kebanyakkannya adalah kucing jantan. Menurut anak sedara aku, mungkin kucing-kucing tu terkena virus. Virus apa tu, entah la.. Jangan tanya kenapa aku tak bawak dorang pergi klinik...

Boleh dikatakan hampir separuh daripada semua kucing aku tu mati. Yang tinggal semuanya ibu kucing yang sedang bunting waktu tu kecuali Bubu yang mati lepas beranak hari tu. Kini kesemua ibu yang bunting tu sudahpun melahirkan anak masing-masing dan yang terkini adalah si Mimi yang baru je beranak empat tengahari semalam.. Tahniah Mimi... Harap-harap kesemua anak-anak kucing dan ibu masing-masing dipanjangkan umur sebab aku tengok si Tett dengan anaknya dah macam kelelong je.. Sedih aku tengok si Tett... Nangis aku wehh... huhuhu...

Mula-mula si mata biru ni yang mati. Sehari sebelum tu aku tengok dia dah melepek kat atas simen kat luar dapur. Itupun abang aku yang bagitau sebab dia nampak kucing ni dah lain macam je...

Si Comel..

Kemudian keesokannya si Olen dan si Tebes pulak mati. Dorang berdua ni lebih kurang serupa je kaler bulu dorang dan masa sakitpun pada hari yang sama jugak. Yang sadisnya, matipun sama-sama berdua kat bawah longkang kat depan rumah aku...

Ini Olen...

Beberapa hari selepas tu, berturut-turut kucing yang lain mengikuti jejak langkah saudara dorang sampai aku tak ingat siapa yang mati dulu. Dan ada ketikanya, abang aku terpaksa menanam 3 ekor kucing yang mati sekaligus. Mujurlah waktu tu musim hujan dan tanah lembut untuk dicangkul. Kalau tidak, kesian jugak kat abang aku tu...

Akhir sekali yang mati ialah si Neng ni. Masa dia mati, aku takde kat rumah sebab masih lagi berada di Labu. Bila balik je, aku tanyalah abang aku macam mana dengan kucing-kucing yang sakit tu. Dan abang aku cakap semua dah mati kecuali ibu-ibu yang sedang bunting tu...

Kini kat rumah aku dah takde baka kucing jantan. Yang ada ni masih kecil lagi dan sentiasa menjadi buruan si kucing jantan jalanan yang terus bertandang kat rumah ni. Mudah-mudahan para ibu iaitu Gapil, Mimi, Putih, Celet, Popok dan Tett menjaga anak dorang dengan sebaiknya. Aku sekadar bela dan bagi makan je sebab aku tak sampai hati nak buang kucing-kucing ni semua. Kalau dah tiba masanya dorang mati, biarlah mati tu bukan kerana aku buang. Aku bukanlah penyayang sangat kat kucing-kucing ni. Aku cuma kesian je..

Aku kata: Mana ada aku sentap dan marah-marah. Aku hanya berkongsi cerita je. Tolong jangan salah faham ya.. Cuma cara aku meletakkan ayat di ruangan Aku Kata ni kadang-kala agak kasar sedikit dan ada masanya ia kelihatan seakan-akan memberi sindiran sinis. Terpulanglah kepada pemahaman masing-masing untuk menilainya. Ianya adalah untuk peringatan kepada diri aku sendiri, atau mungkin juga untuk orang lain yang mempunyai perasaan yang sama dengan apa yang aku tuliskan, cuma mereka tak terlahirkan aje perasaan mereka tu... PEACE-NO-WAR..

8 Tukang Tembak:

IeDa_IsHiDa88 said...

comeynye kucing2 nie... ida pun ade kucing kt umah... tp sygnye ank dye dh mati 4 ekor.. sekor jew dpt bertahan..huhuhu.. 2 pun mak dye bunting blik..

►AdamXis◄ said...

assalam kak azz...miaw miaw...waaahh ade anak kucing yg comel...banyaknya kak azz bela...hu3...takziah laa utk kucing2 kak azz yg mati...ciannya...

Pendekar Berkuda said...

tumpang tanya... mesin jahit hispeed tu model ape ek?? huhu..

tetiba..

~ Cik Azz ~ said...

IeDa_IsHiDa88>

Sedih kan kalau kucing yg kita sayang tu mati... huhu..

Mujurlah mak dia tak makan pil perancang, so boleh la bunting lagi sekali... hehe...

~ Cik Azz ~ said...

►AdamXis◄

Waalaikumussalam Adam... Yang comel2 ni semuanya dah mati dah... huhuhu..

Bela kucing sebab kesian je kat dorang ni..

~ Cik Azz ~ said...

Pendekar Berkuda>

Errr.... Nak beli mesin jahit jugak ke..?

Orang dah tanya, so saya jawab je la ehh... Mesin jahit high speed tu model dari SINGER... Silalah ke kedai SINGER yang berdekatan sekarang... haha..

naurahschooleaver said...

sayaa .... takut kucing ;p eh bukan takut , segan je hehe

~ Cik Azz ~ said...

Baby Naurah>

Ahahaha... Tak sangka lak Baby takut dengan kucing.. Rugi tau takut kucing ni.. Kalau tak takut, boleh gomol2 dia.. hehe..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »