Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, March 16, 2011

BERKETUNTANG..?? APA TU...??

Assalamualaikum...

Berketuntang..?? Apa tu..??

Atau lebih 'mesra SEO' disebut 'bokotuntang'. Ianya tiada kaitan langsung dengan mata buntang... Hahaha.. Orang dari luar Negeri Sembilan mesti tak berapa nak faham apa maksud berketuntang tu kan... Mehh aku terangkan serba sedikit maksud berketuntang tu.

Berketuntang ni mengikut pemahaman aku adalah seakan-akan seperti bersilat kat dapur. Dalam erti kata yang lain, bertungkus-lumus menyediakan masakan untuk dijadikan sajian. Selalunya masakan yang memerlukan kita berketuntang ni agak rumit atau banyak kerja yang perlu disediakan untuk satu-satu jenis masakan tu..

Ni kisah semalam bilamana aku berketuntang kat dapur untuk menyiapkan laksa utara ni. Mujur ada sorang anak buah cilik yang menawarkan diri untuk membantu. Siap cakap lagi tu, nak tolong boleh tak..?? Korang ado...?? Ngehngehnegh..

Usai je solat zohor, terus aku masuk dapur siang ikan yang dah mula nak cair ais dia. Selesai mengerjakan ikan, terus je rebus dan anak buah tadi menggunting cili kering untuk direbus jugak. Nasib baik la dapur dua tungku jenis peten lama aku ni masih berfungsi dengan jayanya.. Cepatlah sikit proses penyediaan tu berjalan.. hehe..

Tak perlu nak cerita panjang berjela-jela macam kisah 1001 malam la ya.. Tengok aje la gambar yang sepatutnya disiarkan semalam.. =D

Kuah laksa yang sedang mendidih dan mee laksa yang sedang direbus..

Sementara menunggu kuah tu masak, sediakan bahan-bahan hiasannya dulu. Telur tu dah rebus awal-awal lagi dah...

Ini pulak adalah lebihan sayur kobis yang mak aku gunakan masa goreng bihun pagi tu. Daripada membazir sebab dah diracik-racik, aku gaulkan dengan mayonis macam yang KFC punya tu la. Elok pulak budak-budak ni makan sayur ni, malahan mintak buatkan lagi bila dah habis... haha...

Selesai kerja kat dapur, budak-budak ni mengerjakan pulak lebihan kain perca aku. Entah apa la yang dorang tu buat. Tak larat dah mata aku nak menengoknya.. Badanpun dah penat, matapun dah letih.. Zassss...!!

Aku kata: Hari ni aku dapat merakamkan video sebuah lori balak yang berada di jalanraya dengan keadaan tayar belakang yang dah koyak sampai melambai-lambai koyakan tayar tu. Membahayakan sungguh la... huhuhu...

4 Tukang Tembak:

Cik Ina minat Do do Cheng said...

amboi laksa, baru je makcik makan laksa thai kat kedai tadi. masak cam tu cepat jadinya, sambil meyambil orang kata. baiknya anak buah azz nak tolong.

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

laksa fave den........ meh ar antar sikit kek somban nie.. kuah pun jd ar, sobab blh pulun ngan nasi putih aje... laie sodap... tonyoh2 lak cili padi brang 3 biji... perrrggghhhh.. :)

~ Cik Azz ~ said...

Cik Ina>

Laksa thai? Apa beza laksa tu dgn laksa penang ni ehh...? Mesti sedap kan laksa thai tu..

Budak2 ni kdg2 ikut mood dorang jugak.. huhu..

~ Cik Azz ~ said...

LP Lum>

Waalaikumussalam Lynda... Alaa... Tak sompek la nak mengepos kuah laksa tu.. Bizi bobona ni haa... Dah la line tenet ni lomau yoo...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »