Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, March 11, 2011

INSYAALLAH... ADA JALANNYA.. =)

Assalamualaikum...

Hari tu ada dua orang jiran bertandang sekejap ke rumah..
Saja je datang sebab nak bertanya sesuatu..
Dan mengajak join jika mahu...

Jiran merangkap mak cik ni ajak aku pergi umrah..
Dia tengah nak cari orang, nak cukupkan korum la kot..
Manakala jiran yang sorang lagi tu dah bagi keputusan dah, kata nak ikut serta..

Dia tanya aku, nak pergi umrah tak..?
Siapa yang tak nak pergi.. kan...
Aku jawab, nak pergi tapi duit takde...
Maksud aku tu bukan la duit tu takde langsung, tapi tak mencukupi..

Pastu jiran tu kata, mintak la kat mak...
Suruh mak tolong sponsor..., katanya lagi...
Aku jawab, mak ni banyak cabangnya yang dia nak kena tolong..
Orang nampak macam mak takde masalah je..
Hakikatnya, banyak masalah yang mak nak kena tanggung...
Susah nak cakap...

Lepas tu jiran tu cakap lagi..
Pokok pangkalnya hati..., kan...
Terkedu aku sekejap..
Adakah itu bermaksud yang aku takde hati nak ke tanah suci tu..?
Sedih jugak rasa hati. Mata dah mula panas. Tapi aku diam je la..

Aku jawab, takpe la... Makcik pergi la dulu.. Walhal dia dah banyak kali kerjakan umrah tu...

Aku kata, kalau pergi umrah, nanti duit tu akan luak sedangkan aku tengah berusaha untuk mengumpul dana mengerjakan haji. Mak cik tu kata, nanti boleh kumpul balik. Mana tau lepas balik umrah ada pulak rezeki. Aku kata lagi, kalau mak cik takpe la, dah takde benda nak fikir dah. Anak-anakpun semua dah buat umrah dalam usia yang masih muda. Rezeki dorang...

Aku ni pulak jenuh nak kumpul duit tu. Duit simpanan masa kerja dulu aku dah keluarkan, tolong mak buat rumah ni, walaupun takde la banyak manapun. Tu yang terpaksa menabung balik semula tu...

Aku suruh mak cik tu cuba ajak jiran-jiran yang lain, yang lebih berkemampuan untuk turut serta dalam rombongan. InsyaAllah, kalau ada rezeki aku, aku akan ke sana jugak nanti. Dulu masa zaman aku masih lagi bekerja, mak aku pernah ajak aku pergi umrah, sekali dengan abang aku. Tapi masa tu aku memang susah nak dapat cuti. Aku pulak jenis malas nak bergaduh dengan manager ciner tu. Tambahan pulak ilmu belum ada. Sudahnya, mak aku dengan abang aku je yang pergi ikut rombongan tu. Bukan rezeki aku...

Mudah-mudahan aku akan sampai jugak ke sana suatu hari nanti..


Aku kata: InsyaAllah.. Ada jalannya.. =)

6 Tukang Tembak:

R E A D.. said...

Follower no.263, salam kenal..

Siti Safiyyah said...

insya-allah kalo ade rezeki kan kak azz..pi haji skali..doa2lah selalu..;)


psstt : Sanggup ke kita tengok jek Nabi Muhammad s.a.w dihina???

kak Erna said...

azz..insyaallah..akan sampai jugak azz kesana nanti..

~ Cik Azz ~ said...

READ>

Thanx yaa..

Salam kenal jugak.. =)

~ Cik Azz ~ said...

Siti Safiyyah>

InsyaAllah...

Terima kasih atas doa SS jugak..:)

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Mudah2an kak.. Terima kasih... Untuk akak jugak...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »