Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, May 4, 2011

D-I-Y: Lompat si katak lompat...

Assalamualaikum.....

Lompat si katak lompat...

Mari kita buat katak secara D-I-Y.
Nak tak..?

D-I-Y tu apa..?
D-I-Y tu Do It Yourself..
Maknanya kita buat sendiri benda tu dengan hasil titik peluh kita...

Ni kira berpeluh jugak la nak buat mainan bentuk katak ni. Banyak nak kena fikir tau.. hahaha... Bukannya apa, takut nanti tersalah buat, katak tu tak nak melompat je... hehe..

Benda yang diperlukan mudah je iaitu kertas A4 dan gunting/pembaris/pisau lipat. Kalau nak guna kertas manila kad pun boleh jugak. Tapi tak boleh gunakan kertas yang tebal sangat sebab nanti tak boleh nak buat 'bontot' katak tu... :-)

Siapa yang nak cuba buat katak ni, ikut je langkah demi langkah ya. Buat sampai berjaya. Jangan pulak menangis kalau katak tu malas nak melompat.. hehe..


Proses nombor 13 dan 14 adalah untuk membuat ataupun membentuk 'bontot' katak tadi. Kalau berjaya, katak itu akan melompat dengan laju dan tinggi. Sebab tu tak di galakkan guna kertas yang tebal. Kalau kertas tebal, nanti 'bontot' katak tu jadi berat. Dan kalau 'bontot' dah berat, alamatnya memang payah la nak melompat.... kehkehkeh...


Tadaaaaaa....!!! Ini la hasilnya. Anak katak bersama ibu katak.. Onggg.. onggg.. onggg.. gedek.. gedek... gedek...

video
Kena tengok video ni sampai habis tau.. Exclusive ni... hahaha

p/s: Lompat si katak lompat.. Lompatlah tinggi-tinggi.. Cepat adik cepat... Cepat pergi mengaji...

4 Tukang Tembak:

adib syazwan said...

wah!dah lame xwt katak ni...zaman2 skola rendah dlu je wt mnde ni...hahahahahhaha

Angah said...

tak jadikk....

~ Cik Azz ~ said...

Adib Syazwan>

Pernah jugak ke buat benda ni..?

Ingatkan akak je yang pernah buat...

hehehe....

~ Cik Azz ~ said...

Angah>

Cuba lagikkkkkk.... hikk...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »