Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, June 22, 2011

Wordless Wednesday #1: Akupun nak buat jugak.. :-)

Assalamualaikum....

Wordless Wednesday #1: Akupun nak buat jugak.. :-)

Menjadi trend kepada para blogger sekarang ni terutamanya blogger peringkat remaja iaitu mereka akan meletakkan gambar tanpa sebarang definasi atau keterangan terhadap gambar tersebut, dan gambar itu dijadikan entry untuk setiap hari Rabu. Akupun tak faham kenapa hari Rabu yang dipilih sedangkan masih ada lagi hari lain. Mungkin sebab nak serasikan huruf W untuk kedua-dua perkataan tu. Kalau gunakan Wordless Friday/Thursday?Monday dah macam lari sikit la 'kesedapan' menyebut tu. Andaian aku je ni... haha...

So, apa yang korang fikirkan atau bayangkan tatkala melihat gambar kat bawah ni. Aku ada beberapa definasi yang boleh aku tafsirkan melalui gambar ni. Tapi aku nak tengok jugak jawapan dari korang dulu. Itupun kalau ada la yang sudi mengomen.. :P


Aku letakkan gambar dalam dua versi iaitu hitam putih dan berwarna. Silalah gabungkan antara kedua-dua gambar ini dan bagi sedikit pandangan mengenainya..


p/s: Sudi-sudikanlah komen. Apa salahnya berkongsi pendapat, kan.. :-)


UPDATE..

Aku mendefinasikan gambar-gambar ini dalam beberapa bentuk. Antaranya:

1) Gambar hitam putih dan berwarna itu melambangkan warna-warni dalam kehidupan kita.

2) Api itu boleh juga membawa maksud yang tersirat di dalam peribahasa lama. Contohnya seperti api di dalam sekam yang memberi maksud musuh dalam diam. Sedikit demi sedikit api tu memakan daun-daun tu. Api itu adalah musuh, dan daun itu adalah kita.

3) Kecil-kecil menjadi kawan. Bila besar menjadi lawan. Itulah kuasa api yang boleh bertukar sifat jika kita terleka.

4) Asap itu pula boleh melemaskan dan jika terhidu dengan banyak, ianya akan merosakkan saraf otak. 

5) Asap ini juga boleh menghalau nyamuk yang menyebabkan penyakit denggi. Ada juga kebaikan di dalam keburukan asap ni. 

Nota: Terima kasih banyak-banyak atas pendapat semua.. :)

8 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

azz..apo laie..bakar sampah le..habis dedaun yang berguguran tu azz..bako..he he.

Angah said...

dilarang melakukan pembakaran seacara terbuka... hahahaha

Roza Ami Nanomiya said...

ni ler punca jerebu. haha

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Halau nyamuk kak.. Kok tak dibakar daun2 ni, memang suko la nyamuk tu mombiak.. Jadi, kono la bakar.. huhu..

~ Cik Azz ~ said...

Angah>

Okay, boleh diterima pakai.. hehe..

~ Cik Azz ~ said...

Roza Ami Nanomiya>

Huhuhu... Betul jugak tu.. 10 markah untuk ko..

kyo_9 said...

aih.. kak azz pon nak main WW gak ;p

hmm.. betul ke nyamuk boleh dihalau dengan sebarang asap.. ?

~ Cik Azz ~ said...

kyo_9>

Alaa... Orang tuapun nak gak try guna WW ni.. hehe..

Boleh kot.. Cer ramai2 hisap rokok, mesti nyamuk tu lari sebab pening dgn bau asap tu..

Takpun kalau masak air dalam periuk yang tak bertutup, nyamukpun takut nak dekat bila air tu dah mendidih.. kang tak pasal2 terus mengelupas badan dia... hihihi..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »