Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, July 28, 2011

Yang remeh-temeh...

Assalamualaikum...

Yang remeh-temeh...

Semua benda nak dijadikan isu...
Semua benda nak dibahaskan..

Kadang-kadang dah naik rimas dengan pelbagai benda yang remeh-temeh ni. Tapi tu la, selalunya benda yang kita anggap remeh-temeh ni la yang menjadi punca kepada sesuatu perkara. Malahan, adakalanya meleret-leret sehingga mencetuskan satu musibah la pulak.. 

Ada mata, pandang..
Ada telinga, dengar..
Ada mulut, diam..
Ada tangan, garu... Ada kaki, goyang..

Ada otak, pakai..
Ada akal, pakai..
Ada bijak, gadai..
Ada mata, pejam.. Ada mulut, diam...



^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Pasal minum air berapa gelas seharipun boleh dijadikan isu...
Ehh, suka hati dia la nak minum berapa banyak air pun, kann....
Hahahaha....

SELAMA ini doktor atau pakar diet menasihatkan orang ramai meminum sekurang-kurangnya 1.2 liter atau enam hingga lapan gelas air sehari bagi memastikan kesihatan badan terus berkekalan.
Malah, bahan kimia yang digunakan untuk menyah jangkitan kuman dalam air botol juga tidak elok untuk kesihatan.
Namun baru-baru ini, seorang doktor dari Glasgow, Margaret McCartney menafikan perkara tersebut sebaliknya menganggap ia sebagai tidak masuk akal.
Setakat mana rasional pandangan McCartney dan bagaimanapun pakar-pakar lain memberi respons terhadap 
pandangannya itu.
Beliau menjelaskan, wujud kajian yang menunjukkan meminum air ketika tidak dahaga, boleh mengganggu daya penumpuan seseorang.



p/s: Yang remeh dan yang temeh, berlegar di sekelilingmu... Buatlah... Buatlah... Buatlah tak tahu.. Tepuklah.. Tepuklah... Tepuklah tanganmu.. :)

10 Tukang Tembak:

miss ct said...

Assalamualaikum...
dah lama betul x dgr lagu ni.. lagu ni byk pengajaran kan? betul tu.. sbb perkara yg kecil remeh temeh tu menyebabkan pts saudara lah.. gaduhlah..dan mcm2 lagi.. semoga kita terhindar dr perkara2 mcm ni =)

gadisBunga said...

pening. pening.

byk sgt fakta yang dah berubah sebenarnya over years.

Acik Erna said...

azz..akak lobeh minat dengar lagu tu dari isu yang dibincangkan..he he

~ Cik Azz ~ said...

Miss CT>

Waalaikumussalam CT.. Amin...

Yang baik tu kita ambil dan ikut, kan mudah je tu..

Tp ramai yg suka ambil yg buruk.. huhu..

~ Cik Azz ~ said...

gadisBunga>

Tu la tu.. Masing2 nak menang... Masing2 nak menegakkan benang yang basah..

Sudahnya kita ni yang jadi mangsa... huhu..

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Takpo la kak.. Ikut la mano yg akak suko... hehe..

Heidi Shafiq said...

fakta: minum air sirap sejuk dapat menghilangkan dahaga.. :)

~ Cik Azz ~ said...

Heidi Shafiq>

Kalau minum air sirap limau sejuk lagi mabeles, kann... hahaha...

APAN said...

penemuan baru ni cam pelik je.aku rasa mende yg aku tau sebelum ni pasal minum air tu betul dah kot....huhu...

~ Cik Azz ~ said...

APAN>

Tu la tu.. Sbb kita dah biasa dgn fakta terdahulu... Saje je la omputih tu nak buat kecoh... huhu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »