Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, January 3, 2012

Cara untuk CENTER-kan HEADER BLOG..

Assalamualaikum....

Cara untuk CENTER-kan HEADER BLOG..

Kali ni aku nak kongsikan cara untuk center-kan header blog secara automatik. Macam biasa, backup dulu template korang..

Sebelum tu, korang tengok dulu berapa saiz entire blog korang tu ya. Lihat contoh kat gambar bawah ni.. Entire blog aku adalah 1000px.. 



Kemudian korang masuk kat Design -> Edit HTML -> Tick Expand Widget Templates -> Klik Ctrl + F dan cari code /* Content dan taipkan pada tetingkap yang keluar nanti.. Nanti dia akan keluar seperti kat bawah ni dan ini bergantung pada jenis template yang korang gunakan sebab bukan semua code sama..



Lepas tu korang tambah width dan letakkan saiz header yang korang suka. Lepas tu copy paste code yang ada kat dalam kotak merah kat bawah ni dan letakkan di atas code /* Content tadi... Lihat contoh dalam gambar..



Dan kalau korang nak bagi header tu penuh kiri kanan skrin, korang cuma perlu gantikan width 1000px tu dengan 100%. Nanti header korang akan penuh macam header aku sekarang (Dah tukar, bukan lagi 1000px..)


Kemudian klik PREVIEW dulu dan jika takde ERROR yang keluar, baru tekan SAVE TEMPLATE.. 

Mudah-mudahan korang faham apa yang cuba aku sampaikan ni ya.. Maklum la, aku agak kurang mahir sikit bab macam ni.. ehehh..

p/s: Kalau nak copy code, boleh pergi kat sini dan scroll sampai bawah... :)

2 Tukang Tembak:

APAN said...

da semakin banyak tutorial dalam ni...hajat nak tukar template blog lps ni :)

Cik Azz said...

APAN>

Akak buat tutorial ni untuk diri sendiri sebenarnya sebab senang nak rujuk..

Tapi tak salah kalau kita kongsikan dengan orang lain, kan... :)

Ahaha.. Elok la tukar sempena tahun baru ni.. ehehh...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)