Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, February 8, 2012

Apa macam..? Sudah dapat ke..??

Assalamualaikum...

Apa macam..? Sudah dapat ke..??

Bulan disember tahun lepas, sewaktu timbulnya isu pemberian bagi BR1M ini, ramai jugak la yang kecoh. Macam-macam cerita yang aku dengar. Macam-macam kisah yang aku baca. Tapi aku setakat dengar dan baca je la. Tak berminat nak menokok-tambah cerita tu..

 Bila tiba masanya, jiran aku beria-ia mengajak aku untuk mengambil dan mengisi borang. Dia dah pergi dulu dah. Lepas dia balik baru dia call aku suruh aku pulak yang pergi. Dia kata ramai lagi orang kat tampat tu. Macam-macam la yang dia bagitau. Aku kata kat dia, biar je la dulu. Lagipun dari apa yang aku tau, borang BR1M tu boleh guna yang fotostat.. Aku cakap kat dia yang aku akan pergi keesokannya dan mengucapkan terima kasih atas keprihatinan beliau. Tapi sebenarnya aku tak pergipun...

Beberapa hari lepas, dia singgah ke rumah setelah mengambil baucer BR1M tu. Dia kata ramai sangat orang dan dia malas nak menunggu untuk ambil cash. Tu yang dia ambil baucer je dan baucer tu boleh tukar kat bank untuk tempoh yang dinyatakan. Dia suruh aku pergi isi borang memandangkan tempoh untuk BR1M tu telahpun dilanjutkan. Dan aku kata aku malas nak isi borang tu. Atau dalam ertikata lain, aku memang tak nak ambil BR1M tu.

Dia tanya aku kenapa aku tak nak ambil sedangkan ramai je orang lain yang berpusu-pusu pergi ambil BR1M tu.. Aku cakap kat dia, aku nak ambil untuk apa..? Aku bukannya ada tanggungan.. Aku bukannya ada anak.. Aku cuma ada anak tekak je.. Aku bukannya ibu tunggal.. Aku cuma ibu angkat kucing je. Aku bagitau dia yang aku tak layak untuk ambil semua tu. Biarlah orang lain yang lebih memerlukan yang ambil. 

Lepas tu dia kata, orang yang ambil tu pun ramai je yang berkemampuan tapi masih ambil jugak.. Dan aku kata lagi, biarlah dorang tapi aku tak nak ambil.. Dia kata lagi, ambil je la dulu. Kalau tak nak guna duit tu, bagi je la kat orang susah.. Aku tingkah lagi kata-katanya. Aku cakap, kalau duit dah ada dalam tangan, agak-agaknya sayang ke tidak nak bagi kat orang...? Nanti tak pasal-pasal nawaitu tu terpesong... Lebih baik tak payah ambil.. Kalau betul ada hak aku ke atas BR1M tu, biarlah orang lain yang ambil.. Biarlah orang nak kata kufur nikmat ke, apa ke.. Lantak la orang nak kata apa.  Apa yang aku nak tekankan kat sini ialah aku tak layak untuk ambil BR1M tu.. 

Mak aku dah lain macam je bila dengar jiran tu cakap. Aku risau jugak kalau mak aku paksa suruh isi borang BR1M tu. Memang aku malas nak pergi. Lepas tu mak cik tu kata aku ni kaya, sebab tu tak nak ambil duit tu. Aku gelak je la, tau yang dia bergurau... Lagipun aku dah biasa kena 'bahan'.. Lepas tu aku cakap, kalau aku kaya, takde la aku duduk menumpang kat rumah mak aku ni.., kan... Mudah-mudahan masin mulut mak cik tu... ekekeke... 

Akhirnya mak cik tu diam je. Tak cakap dah pasal BR1M tu. Tukar topik lain pulak.. Leganya aku... :-)

~~~~~~~~~~~~~

Rasulullah saw bersabda:

"Mereka yang mencari harta dunia (kekayaan) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam..." - (At-Tabrani)

p/s: Syukur dengan apa yang ada sekarang... Walau tak punya harta melimpah ruah.. Walau tak punya rumah atau kereta mewah, namun aku tetap bersyukur.. Sekurang-kurangnya aku masih diberi kesihatan yang baik untuk aku terus mencari rezeki.. Alhamdulillah...

8 Tukang Tembak:

With Julia said...

Syukur...
Tersentuh julia baca entry akak kali ini...begitu juga dgn julia kak...yg ptg kita niatkan utk diberikan kepada mereka yg betul2 memerlukan sahaja...selagi kita masih ada kudrat kerja selagi boleh utk mencari rezeki Allah...mudah2han bertambahlah rezeki kak azz selepas ini...
Aminnn :)

Angah said...

tahniah kak azz

wienal said...

saya rasa terharu baca post ni..mmg saudara sangat bagus pendirian dan bersyukur apa yang ada..saya baru je bertandang blog saudari..byk sgt informasi berguna..suka sgt..

cik aletheea: said...

cik azz,
x de tanggungan kan , buat ape nak amik..
malu je rase kalau nak gi beratur bagai just for the sake of rm500 yg gomen bagi...bagi je laluan akt makcik2 pakcik2 yang anak2 dah x larat nak tanggung bagai nie... hak diorang tue

~ Cik Azz ~ said...

With Julia>

Kadang2 kecewa jugak bila ramai yang berkemampuan berpusu2 mengambil benda2 macam ni...

~ Cik Azz ~ said...

Angah>

Tahniah untuk Angah jugak.. :-)

~ Cik Azz ~ said...

Wienal>

Terima kasih banyak-banyak sebab sudi bertandang ke sini.. :-)

~ Cik Azz ~ said...

Cik Aletheea>

Memang tak ambil pun.. Bukan sebab malu, tapi sebab memang takde kelayakan..

Takmo tamak2 sangat.. Takut...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »