Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, June 21, 2012

Panduan hidup berbudi...

Assalamualaikum...

Panduan hidup berbudi...


Orang dulu-dulu ada berkata, biarlah muka tak lawa, asalkan ada budi-bahasa.. Orang sekarang lain pulak katanya.. Pada mereka, muka mestilah cun.., budi-bahasa belakang kira.. Itu kata orang... Kata kita, macam mana pula..? Hmm..., susah jugak nak jawab ni, kan... ehehh...

Kalau dah susah sangat nak cari jawapan, apa kata kita tengok je jawapan yang telah aku buat ni... :D

Ombak, lautan berombak...
Mengapa mengubah pasir di pantai...
Bayu, bertiuplah bayu...
Mengapa menjadi ribut dan badai...

Begitu kita merancangkan...
Belum pasti hadirnya kebahagiaan...
Fahamlah apa itu takdir...
Akan berseri hidup yang ditadbir...

Hidup menggadai harta...
Agar diri berharga...
Janganlah kau salah mengerti...
Kelak kau menggadai diri...

Mencari penghormatan...
Janganlah sampai terkorban...
Yang mulia pasti kita hormatkan...
Yang rendah jangan dihinakan...

Tenang, di air yang tenang...
Janganlah disangka boleh direnang...
Kail panjanglah sejengkal...
Janganlah lautan hendak diduga...

Itulah pesan orang lama...
Menjadi bekal pada yang berusaha...
Ingatlah pepatah ini...
Menjadi panduan hidup berbudi...


Gabungan mantap daripada Ramli Sarip dan Jay Jay... 

Orang lama ada berkata, budi-bahasa tidak dijual-beli.. Kata orang sekarang, kalau jual mahal, alamatnya takde siapa yang nak membeli.. Tak laku la sampai ke tua... Hmmm...

p/s: Harga diri bukan untuk dijual beli.. Jika ada yang berfikir begitu, memang ada something wrong la kat otak dia..

6 Tukang Tembak:

muhsin.aminudin said...

berbudi mudah kalau kita senang mesra

Acik Erna said...

best lagu tu azz..akak suko tu.
tang budi bahaso ni zaman it ni susah nak cakap la azz,

miss ct said...

Assalamualaikum kak azz...

zmn dah berubah.. zmn skrg.. pentingkan rupa paras dari akhlak.. moga2 kita terhindar dari fikiran begitu..

~ Cik Azz ~ said...

Muhsin>

Bahaya jugak kalau terlebih mesra ni.. Takut tergadai bodi je.. ehehh...

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Sodap lagu ni, kan kak...?

Jangan salah tabur budi dah la, yo tak..?

~ Cik Azz ~ said...

Miss CT>

Waalaikumussalam...

Mudah-mudahan begitulah hendaknya CT...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »