Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, June 5, 2012

Pantun cari gaduh.... :D

Assalamualaikum...

Pantun cari gaduh.... :D

Den tak suko buah nangko...
Buah nangko bodoghak-doghak...
Den tak suko oghang _______...
Oghang _______ bosa bughak...


Pantun ni dari zaman aku kecik dah ada dah.. Kat kampung dulu selalu sangat aku dengar orang melagukan pantun ni.. Sampai sekarang ni, aku masih tak faham kenapa nama negeri _____ itu yang dikenenkan. Mungkin ada sebab tertentu yang mereka (pencipta pantun tu) sahaja yang tau.. Ataupun mungkin ianya dicipta hanya sekadar untuk bergurau-senda melalui pantun... Kita generasi yang moden ni (ecehhh....) kenalah berfikiran positif.. Bukan apa, kalau kita fikir negatif, itu namanya memang nak cari gaduh la tu, kan...  ehehh..

Agak-agaknya apakah yang sesuai untuk mengisi tempat kosong tu ya.. Aku tau, tapi malas nak tulis.. Takut ada pulak yang sentap nanti.. Tak pasal-pasal timbul isu kenegerian la pulak... huhuhu..

p/s: Orang _______ memang suka cakap besar (bosa bughak) ke ehh..? Hikkk...

10 Tukang Tembak:

Angah said...

apa la agaknya negeri yang bergaris tu ek...cari dlm kamus jumpa dak agaknya kikikiki

gadisBunga said...

eheheh....pantun gurauan tu.... :)

Phat said...

orang mano tu hahaha

ummiarissa said...

den tahu dah nogori mano tu?den pun tak nak mention kat sini...apo-apo pun kito jangan mengato nogori orang kan...he he he

Acik Erna said...

azz..dah isi lom tompke kosong ni..agak2 e akak boleh toko tak

~ Cik Azz ~ said...

Angah>

Cuba la cari kalau ada Ngah.. kihkihkih...

~ Cik Azz ~ said...

gadisBunga>

Gurau-gurau membawa bahagia, kannnn.... :D

~ Cik Azz ~ said...

Phat>

Orang mano agak ehh yoo...? Lahabau ekau kot tak tau.. hahaha...

~ Cik Azz ~ said...

ummiarissa>

Hamboii... Dan-dan spiking noghoghi.. Tapi boto ke apo yang Ummi tau tu...? Jangan salah noghoghi dah laa.. haha...

p/s: Bukan noghoghi den yooo... kehh3..

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Memang tak akan isi tompek kosong tu kak.. Kok akak nak tolong isi, buleh yoo... hehehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »