Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, July 21, 2012

Dulu masa kecik-kecik...

Assalamualaikum....

Dulu masa kecik-kecik...

Dulu masa kecik-kecik, kalau tak bangun sahur, esoknya mesti tak nak puasa.. Alasannya sebab tak makan nasi. Mana larat nak puasa kalau tak makan nasi, kan... huhuhu...

Dulu masa kecik-kecik, bila mandi atau basuh muka je mesti kerap berkumur. Sebenarnya bukan nak berkumur sangatpun tapi berkumur sebab nak telan air kumuran tu walaupun air tu air kolam. Konon-kononnya tertelan air tu... hahaha... Patut la dari pagi sampai waktu berbuka muka segar-bugar je... kehkehkeh...


Letihnya puasa...


Dulu masa kecik-kecik, kalau terkorek hidung je, terus pergi minum air.. Lepas tu bila mak tanya, ko tak puasa ke..? Akupun jawab la, tak.. Pastu mak tanya lagi apsal tak puasa.. Kan tadi dah makan masa sahur.. Selamba je jawab, tadi terkorek hidung.. hahaha... Sekarang ni kadang-kadang tu ralit je korek hidung, pastu dah selesai baru teringat, ehh.., aku puasa laa.. Teruskan aje la puasa sebab tak ingat, kann... :D


Takkan kitapun kena puasa jugak kotttt.... huhuhu....


Itu semua kenangan masa zaman kecik-kecik dulu... Setiap orang pasti ada kenangan berpuasa semasa kecil dulu. ya tak? Ada jugak orang yang terkentut, lepas tu dia terus buka puasa dia... hehehe.. 

Awal pagi tadi aku cuma bersahur dengan air kosong dengan dua ketul kuih cakar ayam dan tiga ketul biskut oreo je.. huhuhu... Tak sampai hati nak makan nasi sebab tengok nasi macam tak cukup je sedangkan ramai lagi yang belum makan... Biarlah anak-anak buah yang makan sebab nanti kalau dorang tak makan nasi, takut nanti dorang tak nak puasa macam aku kecik-kecik dulu.... hehehe... 

p/s: Bulan puasa ni ramai la yang diserang penyakit bermusim... Jangan cari alasan untuk tidak berpuasa walaupun tidak bersahur... Yang penting niat tu jangan lupa baca... Niat puasa tau, bukan niat berbuka.. ;)

5 Tukang Tembak:

Tinta Lana said...

Salam.

Hehehe, suka ayat tu, 'niat puasa tau, bukan niat berbuka'. Silap2, org lain berposa, kita 'berbuka' je tiap masa, hehe.

Aaah..masing2 ada cerita zaman kecik2 dulu..saya pula, lagi sejam nak berboka, brpa puluh kali tah jenguk air Milo lam peti ais, konon budget nk make sure, air tu dah sejuk kebelum.. mak marah, mana nak sejuk, asyik tutup bukak peti ais,huhuu.

Yg sebenonya, mulut dah tak tertahan dahaga, ^_^ hehehe

Yunus Badawi said...

Macam2 kan perangai kita masa kecik dulu. Ada peluang nak mengelat puasa mesti tak lepaskan peluang tu .... hahaha.

Tapi bila dah dewasa ni kita puasa utk mencari keredhaan Allah.

Wah kalau setiap hari makan sikit aje masa puasa, bertambah slimlah Cik Azz

ummiarissa said...

ha ha ha...seronok bila teringat zaman kecik2 dulu...saya pernah sekali dah minum waktu jalan kaki balik sekolah,sampai rumah buat konon2 puasa...hmmm...sampai sekarang mak tak tahu...ish...nakal..

With Julia said...

akak azzz...best ar entry neh..ehehhe terus ingat masa tecik2 belajar poser...kekekek mmg byk perangai yer masa tecik2 ehehhe ;)

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

ekekek.. siannyer picca pes tu.. =)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »