Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, August 1, 2012

Sokong seratus peratus... :-)

Assalamualaikum...

Sokong seratus peratus... :-)

Tak perlu nak sentap kalau tak buat..
Tak payah nak bising-bising kalau kena kat batang hidung sendiri..

Benda tak betul, kenalah perbetulkan..
Tak kira la siapapun kita..
Tak payah nak berlagak sangat la, kann...

Rasanya ramai je yang ada pe'el macam kat bawah ni..
Dan lagi ramai yang berhadapan dengan situasi sebegitu..
Kalau tak, tak kan ianya jadi isu..
Mana mungkin dua orang yang ada nama tu nak bercakap benda yang tak penting..




Aku suka pada statement LEBIH BAIK TAK PAYAH DATANG TU... Peringatan untuk diri aku jugak agar tidak buat benda macam ni.. Mana la tau, kan... Banyak sangat dah aku dengar cerita dari kawan-kawan dan jiran pasal ni.. Dan dorang selalu cakap macam tu, baik tak payah datang atau tak payah balik.. Tak baguskan cakap macam tu..? Tapi dorang tu bercakap ada sebab.. Sebab apa..? Sebabnya menantu tak tau nak buat kerja.. Menyapu dalam rumahpun tak pernah.. Apa lagi nak menyapu laman.. Nak memasak lagi la.. Tak suka masuk dapur, katanya.. Balik rumah mertua betul-betul 'bercuti' dan cuci tangan habis... 

Balik raya nanti pakat-pakat la tolong-menolong di dapur ya menantu semua.. Sama-sama la ipar duai semua buat kerja. Jangan la nak perasan jadi tetamu kehormat.. Menantu lelaki buat la kerja yang berat sikit.. Menantu perempuan rajin-rajin la ringankan bontot dan bangun membantu mana yang patut.. Yang nak makan tu korang dan anak-anak korang jugak.. Tak gitu..? Apa yang penting, kerjasama.. Jangan masa buat kerja, sorang-sorang.. Tapi bila masa makan, laju je serbu... Tak patut la macam tu.., kan...

p/s: Kadang-kadang aku tak faham kenapa la ada orang yang kedekut sangat nak keluarkan kederat dorang tu.. Kalau kederatpun dah kedekut, apa lagi benda lain.. Sabar je laa...

7 Tukang Tembak:

Phat said...

sama sama kita muhasabah diri

ummiarissa said...

he he he memang ada yang camtu...dah terbalik kot...sebagai isteri kena lah ingat yang suami kita masih ada ibubapa,jadi ingatkan tanggujawab suami terhadap ibubapa mereka...yang bini tu pula kalau dah g umah mertua tu pandai2 lah bawa diri bila dah ada kat umah mertua tu...
tepuk dada tanya iman...untuk peringatan diri saya juga..

Angah said...

ohw...memang ada manusia spesis berkira kerja ni, selalu perasan nak jadi mem besar.....

ibundo said...

menantu kena pandai bawak diri kalau nak pikat hati mak mertua.
Akak kalau balik kampung montuo pagi2 lopeh subuh dah monyengseng longan baju kek dapur. Yang tobalik, anak2 e yang pompuan pulak bokoghuh sampai siap masak. camno tu. lamo2 kito pun fedap gak kan?

Sokaghang ni kalau balik umah mak montuo kitoghang sewo aprtment. Bukan sobab apo. Anak2 dah bosa. Dah ado monantu bagai. Rumah mak montuo dah tak buleh tampung kitorang. Cucu pado anak yang tingga mo dio dah ponoh kek ghumah tu.

Dah tigo ompek tahun kalau ghayo kitorang balik haghi yo. Poi popagi lopeh subuh kang malam balik semulo ko ghumah.

Monantu akak pulak? Monantu pompuan baghu soghang. hmmmmmmm....

Acik Erna said...

Assalam azz..akak dulu alik yo arwah mak montuo dah bagi kojo..'kamu masak le ina'kato e..
tapi tak lamo lah..duo tahun yo..lopeh tu dio meninggal..dah sah2 la lopeh tu bilo balik akak yo nak kono masak..adik2 ipar lolaki..sorang yo pompuan

With Julia said...

Ok, this part mmg sama sekali dijauhkan dari prinsip julia...sbb julia jenis suka masuk dapur dan x suka tgk umah bersepah wlau dimana berada sekalipun ehhehe...yg ptg ibu sendiri dan ibu mertua adalah tetap ibu kita...so marilah bersama2 syumurkan sifat rajin itu kekal dihati dan dilaksanakan dgn ikhlas...sama2 dpt manafaatnya...tq kak azz mengingatkan kami semua :)

Tinta Lana said...

Assalammualaikum kak..

"Tak perlu sentap kalau tak buat"

Saya sokong sangat.

Sifar tersentap ni mudah saja.

Automatiknya, kita akan tersentap bila kita buat atau ada niat nak buat sesuatu.

Kalau dah tak buat, bakpe nak gelabah semacam ye dak? keh3.

Urm..pasal takyah datang tu, ada juga yg sy nmpk mcm tu..taktau lah kak nak kata pa.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »