Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, September 12, 2012

Orang perempuan, jangan nak manja sangat, okay...

Assalamualaikum...

Orang perempuan, jangan nak manja sangat, okay...


Orang perempuan ni kadang-kadang manja dia tak bertempat.. *aku tak manja, aku brutal.. Tak tau la samada manja ataupun mengada-ngada. Kadang-kadang bila ada benda yang rosak kat rumah dan dia boleh buat benda tu, tapi dia kata dia tak boleh buat.. Tak bagus amalkan sikap macam tu.. Kena belajar buat sikit-sikit sebab kita tinggal dalam rumah.. Lain la kalau tinggal atas pokok, cuma perlu belajar memanjat sampai puncak je... *puncak ke pucuk ehh... eheh...


Kalau ada kunci pintu yang rosak atau spoil macam kat bawah ni, boleh la cuba repair atau ganti sendiri.. Tak perlulah nak panggil tukang untuk buat semua tu.. Ataupun tak perlulah nak bebel-bebel kat suami suruh suami tu repair.. Suami ni pun ada jugak jenis yang malas nak ambil kisah sangat.. Leka la dok ngadap game daripada tengok apa yang dibebelkan dek isteri tu.. Semua nak harapkan si isteri jugak yang buat.. hohoho..


So, orang perempuan jangan risau.. Marilah kita sama-sama belajar menjadi minahgyver.. hehe.. Jimat duit kita.. Pengalamanpun dapat jugak.., kan.. :)


Mula-mula kena la bukak skru...


Bukak for both side.. Batang besi tu jangan pulak dibuang ya..



Hasil yang dapat.. adehh....



Lepas tu, bukak pulak skru kat bahagian ini.. Then, tarik keluar...



Dah melopong dah... Kasi cuci sikit kawasan ni..



Gantikan dengan set yang baru...



Pasang balik... Masukkan dan skru semula..



Pasang juga pemegang tadi.. Jangan lupa untuk masukkan semula batang besi tadi mengikut bentuk yang sedia ada..



Yang lama jangan terus dibuang.. Bukak dan periksa kat dalam tu.. Kalau boleh, letakkan minyak pelincir.. Mungkin stuck sebab minyak dah kering.. Ataupun mungkin spring kat dalam tu yang kering..


Yang lama ni mula-mula aku ingatkan rosak.. Pastu aku check semula.. Tengok okay la pulak.. Pastu, aku pasang kat pintu besi kat dapur aku tu sebab pemegang kat pintu tu cuma ada sebelah je.. Kan dah jimat dah kat situ.. ehehh...


Aku lebih suka buat kerja ni sendiri daripada suruh orang lain.. Itu kalau aku tau buat la, kan.. Kalau aku tak tau buat atau tak berani nak buat, memang aku mintak tolong orang lain la jugak.. Kalau sinki tersumbatpun, aku yang jadi tukang buang lelemak kat dalam saluran pvc tu.. Buat apa nak geli.. Itu semua hasil dari apa yang kita masak..


p/s: Selagi boleh buat sendiri, baiklah buat.. 

3 Tukang Tembak:

Angah said...

hahahaha....manja atau mengada-ngada....

Acik Erna said...

azz..akak kalau tang pintu memang akak tak buek sendiri..akak panggil anak yo..buajng ado he he..

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

sy pn jenis yg xsuka menyusahkan org...hehehe

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »