Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, October 21, 2012

Pernah dengar tak..? Kalau pernah, apa maksud dia..??

Assalamualaikum...

Pernah dengar tak..? Kalau pernah, apa maksud dia..??

Pernah dengar tak pantun dulu kala ni..?
Tak tau kenapa tetiba je mulut aku dok nyanyi-nyanyikan pantun ni..
Teringat zaman kecik dulu kot...
Tak-pun teringin nak jadi budak balik...
muahahahaha.....

Pantun dia macam kat bawah ni... 

cok cok kendong,
kendong menari-nari,
tercucuk lubang hidung,
bersin tiga kali...

Persoalannya, kendong tu apa...?
Dia punya bunyi bukan macam kendong bayi atau kendong barang tu tau...
Yang kendong bayi tu sebutan dia seperti can (english), dong (daerah kat Raub)..

Tapi kendong yang kat pantun ni bunyi dia lain sikit...
Sebutan 'ken' tu lebih kurang sama dengan sebutan untuk 'ken'tut...
Cuba gantikan sebutan 'ken'tut tu kepada 'ken'dong..
Haaa, macam tu la bunyi kendong versi pantun ni..
*susahnya nak explain... adehh...

Pernah dengar..?
Tak pernah...??
Orang tua macam aku je kot yang pernah dengar pantun cenggini...
Oh no no no nooooo......!!!


p/s: So, ada yang tau tak apa maksud kendong kat dalam pantun ni..? 

3 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

azz..penyodap lagu/pantun yo tu..tak do makno e kot..

Tinta Lana said...

Salam.

Saya cuba cari maksudnya kat DBP..tapi yg ada cuma ni; "kain, spt kain sarung yg digunakan utk membungkus dan membawa sesuatu"

Takkan..kain menari2..heh3.

Saya tak pasti kak.

Angah said...

pernah dengar, ada lagu gunakan pantun ni, kt radio klasik

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »