Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, January 10, 2013

Keranamu aku rela...

Assalamualaikum...

Keranamu aku rela...

Bila perkahwinan tidak direstui oleh ibu sendiri, maka terlahirlah kata-kata sebegini...

"Dari dulu lagi mak dah cakap. Kau tak mahu dengar. Semua cakap mak tak betul. Sekarang dah macam kuli isteri sendiri.."

Sedih la baca novel Keranamu Aku Rela ni.. Merembes-rembes airmata keluar.. Sakitnya dada menahan sebak.. Pandai betul penulis ni iaitu Sania Yasmin bermain dengan kata-kata yang membuatkan emosi menjadi tidak sekata... huhuhu.. Sebuah novel yang patut dibeli oleh semua peminat novel tempatan dan menyelusuri perjalanan semua watak yang ada di dalamnya.. Sebuah kisah yang sangat sadis... sobsobsob...


Keranamu Aku Rela karya Sania Yasmin terbitan Alaf 21



Kisah berkisar tentang kehidupan bahagia sepasang suami isteri yang sangat sayang-menyayangi serta cinta-mencintai antara satu sama lain.. Namun, perkahwinan mereka tidak disukai oleh ibu si suami tadi kerana beliau ingin menjodohkan anak lelakinya dengan anak saudaranya sendiri iaitu sepupu si lelaki tadi. Maka, si ibu itu menjalankan misi mendapatkan khidmat bomoh untuk memisahkan pasangan anak dan menantunya tadi tanpa mengira perihal nasib cucunya yang menghidap autisme..


"Aku macam nampak kelibat orang dalam rumah aku. Tapi bila aku periksa sekitar rumah, tak ada sesiapa selain aku, Tasnim dan Haziq.."


Konflik rumahtangga pasangan bahagia yang dibina hampir enam tahun ini bermula bilamana si suami tadi sering bermimpi yang bukan-bukan dan sering terasa diganggu oleh makhluk halus.. Daripada demam biasa hinggalah melarat kepada penyakit kronik yang tiada penawarnya.. 


"Aku tak pasti, tapi aku pernah dengar seorang ustaz ni cakap, kalau kita disihir, kita akan melihat kelibat-kelibat seperti orang. Daripada cerita kau tu, mungkin ada orang menghantar sesuatu. Mungkin dia cemburu dengan kehidupan bahagia kau.."


Masa mula-mula baca novel ni, teringat kat drama Tentang Dhia.. Ingatkan kisah yang sama.. Namun bila dah hampir separuh baca, bermulalah satu pembacaan yang menyesakkan dada.. Penuh dengan sedu-sedan dan airmata yang tidak berhenti mengalir.. Sampai ke satu tahap, nak sambung baca tapi tak boleh nak bukak novel tu sebab dada dah mula rasa sebak..


"Tolonglah, abang jangan macam ni..."


Jika ingin tahu kesudahan cerita KAR atau Keranamu Aku Rela ini, silalah beli novel ni segera.. Sesungguhnya banyak kejadian di dalam novel ini yang boleh dijadikan panduan dalam kehidupan... Dan seterusnya mensyukuri segala apa yang Allah berikan kepada kita - kesihatan yang baik, kebahagiaan, kewangan yang mencukupi, pekerjaan dan sebagainya...


p/s: Sebuah karya yang padat, penuh pengisian dan tidak merapu serta meleret-leret serta tidak terlalu tebal iaitu cuma 452 muka surat sahaja... Bacalah, anda pasti teruja.. :)

4 Tukang Tembak:

Geng Gone said...

"like" peringatan dan bersedia ancaman di masa hadapan.Suka pada klue ini.

Angah said...

nama penulis pun canggih-canggih je sekarang ni

Yuyu Ichigo said...

akk jual 2nd hand tak novel ni...nak beli....

Yuyu Ichigo said...

feedback kat fb saya ye...boleh?yuyu ichigo...gambar kaki bayi

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »