Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, March 26, 2013

Menjadi jugak kuih gulung ni walaupun... tettttt...!!!

Assalamualaikum...

Menjadi jugak kuih gulung ni walaupun... tettttt...!!!


Sebenarnya aku dah banyak kali cuba buat kulit untuk kuih gulung atau kuih ketayap ni.. Namun tak pernah nak menjadi dengan elok.. Ada masanya ia jadi seperti lempeng dan ada ketikanya kulit terlalu tebal.. Bila digulung, ia menjadi seperti bantal peluk yang gemuk.. hehe..





Namun, malam tadi aku cuba buat lagi walaupun malam sebelumnya aku dah agak kecewa bila kulit kuih gulung ni tebal giler.. Macam dah givap dah nak buat.. Namun bila tengok inti kelapa tu masih banyak lagi dalam kuali, rasa sayang la pulak.. Dah la inti kelapa tu mak aku yang buat.. Kalau nak tunggu aku buat inti tu, jangan harap la.. Aku memang malas dalam bab macam tu... Percaya la, aku tak tipu punya.. hehh..




Untuk kali ini, aku masih menggunakan sukatan yang sama seperti malam sebelumnya yang tak menjadi tu. Cuma, untuk bancuhan kali ini, aku lebihkan sedikit air. Sebenarnya memang agak susah untuk aku menetapkan tahap kepekatan bancuhan tepung ni. Teragak-agak jugak nak masukkan sebiji telur dalam bancuhan tepung tu untuk mengelakkannya dari melekat kat kuali leper tu nanti.. Tapi teringat pulak kata kakak ipar.. Dia kata kalau letak telur, nanti kuih ni akan berbau hanyir bila dah sejuk.. Sudahnya, aku bayangkan tahap kepekatan bancuhan tepung ni seperti bancuhan untuk buat telur dadar..





Sebelum tu, gigih aku mencari kuali leper ni kat dalam stor. Kuali ni sebenarnya untuk buat kulit popia tapi rasanya tak pernah digunakan untuk tujuan itu.. Kalau guna untuk bakar daging burger ada la kot.. Dah berkurun dah mak aku beli kuali ni.. Masa arwah abah aku ada lagi kuali ni dah dibeli.. Mujurlah kuali ni tak kena gerit dek tikus.. hahahaha...





Cuba punya cuba, akhirnya menjadi la jugak kuih gulung aku ni walaupun rupanya tak semenggah.. huhuhu.. Tapi takpe la kan, yang penting boleh dimakan.. Lepas ni boleh cuba buat lagi.. Itupun kalau rajin la, kan... kehkehkeh.. Ingat lepas ni nak cuba lagi buat kulit popia basah pulak... Hari tu masa kat Nilai dah cuba buat dah tapi hasilnya nan hadoooo.... muahahaha...




p/s: Resepi macam biasa, ada kat blog dapo aku tu.. Kalau yakin dengan resepi tu, cuba la buat.. Tapi kalau rasa macam tak yakin je dengan resepi aku tu, tak payah la ikut.. Cari aje la resepi lain.. huhuhu... Resepi aku tu aku cipta sendiri sukatan dia tau.. hehh... *motif bagitau...?? Hahahaha... 

2 Tukang Tembak:

Ummiarissa Mahdi said...

samalah cam saya...cuba mula2 dulu tak jadi...cuba lagi ..baru jadi..tapi bila lama tak buat kadang-kadang tak jadi...sukat adunan pun agak2 je...

Acik Erna said...

azz..kuyih no kok sodap inti e..sodap la kuih he kan ..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »