Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, March 21, 2013

The making of bingka ubi...

Assalamualaikum...

The making of bingka ubi...


Ubi kayu untuk buat bingka ni dah lama ada kat dalam karung guni kat bangsal dapur rumah ni.. Ubi kayu ni kakak aku yang bawak ke Nilai hari tu.. Punya la lama tersadai kat atas pangkin tu.. adehh...


Aku memang dah berkurun nak cuba buat bingka ubi ni.. Tapi macam biasa la, kalau dah terlebih dos malas tu, memang tak jadi apa la, kan... haha...




Entah macam mana, malam tadi tiba-tiba je teringin nak buat bingka ubi ni.. Dok gigih ni cari resepi sampai lupa ambil kat mana resepi tu.. Dok main salin je kat dalam buku.. Lepas tu dengan takde rasa bersalah, masuk ke dapur, pastu pergi kat bangsal kat belakang rumah ni, terus je kupas beberapa ketul ubi kayu.. kehkehkeh...





Lepas tu mintak tolong kat abang suruh parutkan ubi kayu ni guna mesin parut kelapa tu.. Dia kata dia ada hal, tak sempat nak tolong parutkan.. huhuhu... Pastu, akupun cari la mana la letaknya sagat untuk menyagat ubi ni.. Cari-cari tak jumpa pulak.. adoyaiii...




Kebetulan masa ni kakak ipar aku datang ke rumah.. Pastu mak aku mintak tolong dia parutkan ubi kayu tadi.. Maka, selamatlah aku dari kerja memarut ini.. hehe.. Bukan apa, sejak abang aku duduk sini, aku dah lama tak mesin kelapa ni... Tu yang jadi penakut balik tu.. huhuhu...




Akhirnya, siaplah jugak bingka ubi yang julung-julung kalinya aku buat.. Kakak aku komplen kat fb, dia kata apsal lak bahagian atas bingka tu tak garing.. Aku cakap la yang aku bakar bingka ni atas dapur dan bukannya bakar dalam oven.. Malas la nak bukak oven ni.. Leceh... ehehh...


p/s: Resepi macam biasa, ada kat blog dapo aku.. hehh... Sambil-sambil jenguk resepi tu, tekan la sikit iklan yang keluar tu.. muahahaha...

2 Tukang Tembak:

Angah said...

nak sikittttttt

With Julia said...

akak sedapnya makan bingka ubiiiii ya Allah ju suka kerak2 keras tuh....hahhaha

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »