Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, March 19, 2013

The making of tauhu kering berinti..

Assalamualaikum...

The making of tauhu kering berinti..

Hari ni aku nak kongsikan cara nak buat tauhu kering berinti ni.. Benda ni dah banyak hari dah aku buat tapi baru sekarang ni berkesempatan nak letakkan kat blog ni.. Al-maklum la kan, sibuk baca novel je.. kehkehkeh..


Okay, kita mulakan dengan bahan-bahan yang diperlukan.. Lepas tu barulah cara nak membuatnya... Sila fokus betul-betul ya.. Ecehhhh... haha..


15 ketul tauhu kering, seulas bawang putih, satu labu bawang besar, dua biji limau kasturi, sedikit cili api atau cili besar..


Sedikit udang.. Boleh digantikan dengan isi ayam atau daging cincang atau sosej.. Ikut suka masing-masing..


Bahan yang telah dicincang/hiris/potong/mayang... Gunalah istilah apapun...


Potong bahagian atas tauhu secara bersilang (bentuk X) dan perlahan-lahan terbalikkan tauhu tadi.. Jangan sampai terkoyak..


Kutil isi tauhu tadi dan masukkan ke dalam bekas..


Gaulkan isi tauhu tadi dengan bahan yang telah dihiris/mayang tadi.. Masukkan sedikit garam dan perahkan air limau kasturi.. Gaul sebati dan rasa.. Kalau nak letak lada hitampun boleh jugak..


Sumbatkan inti tadi ke dalam sarung tauhu. Padatkan bagi mengelakkan inti terkeluar semasa proses menggoreng.. Lepas tu letakkan anggaran satu sudu makan telur yang telah dipukul ke atas inti tersebut...


Telur digunakan untuk melekatkan inti agar tidak berterabur...


Tauhu yang sudah siap disumbat dan sedia untuk digoreng...


Goreng tauhu dalam minyak yang panas tetapi dengan api yang sederhana besar.. Goreng hingga bahagian atas kekuningan.. Lagi bagus jika gunakan minyak yang banyak sampai tauhu tu tenggelam..


Terbalikkan tauhu.. Pastikan inti tadi sudah mengeras sebelum diterbalikkan..


Dan inilah hasilnya... hehh...


Tauhu ini elok dimakan ketika panas sebab dia punya kulit so crunchy.. Makan dengan sos ataupun ngap begitu sahaja.. haha..


Resepi asal aku copy dari sebuah majalah dan aku letakkan kat blog dapo aku tu.. Tapi untuk yang ini, aku modified ikut cara sendiri dan gunakan bahan yang sedia ada kat dapur.. Jangan dok pening-pening nak fikir pasal inti ni.. Kalau nak letak sayurpun boleh tapi kena pastikan tidak berair sebab takut nanti kulit tauhu tu lambat masak/garing..


p/s: Selamat mencuba... :)

1 Tukang Tembak:

Fariq Jalil said...

tak paham betul istilah memasak ni.. kekeke.. bila la nak ade bidadari tlg ajarka nih.. heheh

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »