Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, April 3, 2013

Hmmm...

Assalamualaikum...

Hmmm...

Semalam, singgah kat masjid kat tengah-tengah bandar Raub.. Masuk je dalam tandas kat situ (tandas yang bersambung dengan masjid, bukan tandas kat belakang tu), sudah diperlihatkan dengan perlakuan vandalisme.. 


Manusia zaman sekarang, semakin maju + semakin bijak = semakin tidak pandai nak gunakan otak.. Hmmm...


Tandas yang rosak sedangkan rasanya baru je tandas tu dibaik-pulih... Kat belakang pintu ni terselit sehelai seluar dalam kat dalam lubang yang ada.. Hmmm...


Dulu ada rak/para cermin untuk memudahkan meletak tudung ataupun beg tangan dan sebagainya.. Sekarang..?? Tinggal ini aje la... Hmmm...


Lampin pakai buang diselitkan di lubang yang terbuka sedangkan kat luar tandas, punya la banyak disediakan tong sampah.. Manusia takde otak je yang rajin buat macam ni.. Hmmm...


Air yang terbuang begitu sahaja sebab kepala paip dah loose.. Satu pembaziran gara-gara sikap manusia yang kononnya bijak lagi terpelajar.. Hmmm...


Satu sikap yang boleh dipuji.. Lepas ni makin ramai la yang buang kucing kat masjid... Sebab tak payah nak susah-susah bagi kucing tu makan.. Murah rezeki orang yang bagi kucing ni makan.. Murah lagi rezeki orang yang memasukkan derma kat dalam tabung kaku tu.. Agak-agaknya berapa lama masa yang diperlukan untuk memenuhkan tabung tu ehh...? Hmmm...


Kalau takde kerjasama dari semua pihak, perkara yang mudah akan jadi susah, perkara yang kecil akan jadi besar.. Oleh itu, gunakanlah otak yang diberi Allah itu dengan sebaik-baiknya.. Segala kemusnahan berpunca daripada pemikiran kita sendiri.. 


p/s: Fikirlah perkara yang baik-baik sahaja.. Insya-Allah, hasilnya pasti baik juga.. Saya pilih mengundi... :-)

3 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

Azz ayat last tu ado kono mengono ko he he

Angah said...

aduhai...malampor le kalo lampin busuk pon selit kat celah tu.....memang tak guna otak betui le

Tihara said...

memang menyedihkan tengok tandas2 masjid ni..kotor toksah cakaplah.kesian kat orang situ nak bersihkan..kerjasamalah wahai orang2 yang berotak..nice entry :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »