Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, May 30, 2013

Bawa ke rumah kakak...

Assalamualaikum...

Bawa ke rumah kakak...


Ni kisah sebelum aku pergi rumah kakak hari Jumaat minggu lepas.. Hari tu tak sempat nak buat entry pasal ni.. Ni yang buat sekarang ni.. hehh...


Sebelum ke Nilai hari tu, kakak aku ada call, dia cakap kat aku suruh aku bawak sekali resepi roti yang selalu aku dok tayang kat fesbuk tu.. Pastu dia tanya aku, apa bahan yang nak disediakan.. So, akupun bagitau la kat dia bahan-bahannya...


Perkakasan yang aku gunakan...


Doh yang dah naik.. Bila tumbuk je, terus mengecut... kehkehkeh..


Petang hari Khamis tu, aku buat dulu dua biji kek pisang yang biasa aku buat tu.. Lepas je masukkan kek pisang tu dalam oven, terus aku sediakan bancuhan yis untuk buat roti pulak.. Aku rasa memang tak sempat kalau nak buat roti kat rumah kakak aku nanti. Jadi, apa salahnya aku buat sendiri roti tu.. Lagi pulak semua bahan dah sedia ada kat dapur aku ni.. Takde alasan la kata tak nak buat, kan.. Malamnya pukul lapan malam, akupun mula la menggentel doh roti ni..











Pukul sembilan malam, akupun mulakan sesi pembakaran roti ni. Kali ni aku bakar guna oven letrik.. Sebelum ni aku bakar gunakan oven dapur gas.. Masa guna dapur gas tu, pembakaran jadi lambat. Roti pulak masak tak sekata.. Bahagian atas tak berapa masak dan bahagian bawah pulak kadang-kadang terhangus sedikit..


Tak pandai lagi nak ejas suhu dan masa... hehh..


Ni pertama kali aku bakar roti gunakan oven letrik ni. Kali ni aku gunakan api atas dan bawah. Aku sebenarnya tak berapa pandai nak ejas oven ni punya suhu dan timing.. So, aku dok main pulas-pulas je la dulu.. hehh.. Sambil tu aku dok pusing-pusingkan loyang pembakar tu untuk bagi masak sekata.. Teringat lak kata-kata sepupu aku yang jual biskut raya. Dia kata memang kena main tukar-tukar tempat loyang tu dan kena pusing-pusingkan dia.. So, aku ikutlah nasihat pakar... hehh..


Dan kat bawah ni adalah sebahagian dari hasil roti yang aku buat. Kali ni aku buat sekilo tepung gandum 1Malaysia tu dan aku uli gunakan mesin besar tu. Tapi bila nak menggentel doh tu, lenguh la jugak tangan aku sebab buat sorang-sorang. Tapi takpe, bila tengok anak-anak buah yang suka makan mini pizza tu, rasa penatpun hilang. Seronok tengok dorang makan sampai kena sorok sikit untuk family yang belum sampai kat rumah kakak aku tu, ehehh. Mini pizza kali ni siap letak keju mozarella lagi. Mahal giler keju tu tapi untuk makan sendiri sesama family, takpe la.. kehkehkeh...



Dalam ni ada sosej ayam...


Pizza aku tapi aku bakar sekali harung.. So, dia punya kulit takde la garing..



Anak buah aku kata ni bentuk jari padahal sebenarnya loyang tak cukup.. hehehe...


Dulang pembakar tak cukup.. So, aku main letak je rapat-rapat.. Hari tu masuk Jusco kat Seremban 2 tu nak cari loyang saiz besar sikit tapi takde pulak nampak.. adehh...


p/s: Memang seronok bakar roti guna oven letrik ni.. Tapi bila dapat bil letrik, gullppp..., telan air liur je la.. huahuahua... Resepi asas ada kat sini ya.. Gula tu boleh dikurangkan kepada 1/2 cawan jika tak suka manis..

1 Tukang Tembak:

Tinta Lana said...

Banyaknya akak buat.. :D

Berselera saya tengok piza2 tu kak..terus terbyg pizza hut,hehehe.

Kalau buh kayjue bertabur2 atas tu..waaaahhh..nyum2 >_<

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »