Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, June 3, 2013

Mendonat..

Assalamualaikum...

Mendonat.. 


Petang tadi aku buat projek mendonat ni.. Dah berkurun sebenarnya tak mendonat ni.. Adik aku dengan family dia ada balik, tu yang aku rajinkan diri masuk dapur tu.. Tambah lagi aku dah penat mengadap mesin jahit.. heeee...


Oh ya, kali ni aku buat donat kentang.. Resepi ni aku ambil kat fesbuk yang kawan-kawan share-kan. Cuma aku tak boleh ikut resepi asal sebab pertamanya, aku buat dua kali ganda dan lepas tu sukatan untuk tepung gandum aku tambah lagi.. Kalau ikut sukatan asal, memang tak jadi apa la.. Jadi bubur kot.. hehh..


Kat sini aku kongsikan gambar yang berkaitan.. Resepinya nanti la aku masukkan kat blog dapur aku tu ya.. Sekarang ni aku keletihan.. Nak melepak jap, pastu nak sambung merempit balik.. huhuhu...


4 biji kentang diperlukan...


Tepung gandum + secubit garam


Yis + susu pekat manis + gula pasir + air suam


Rebus kentang sampai empuk..


Kasi lenyek itu kentang lah...!!!


Semua bahan setelah diadun..


Selepas digentel dan sebelum kembang...

Tak sangka pulak dia nak mengembang... weeeeee....


Kat bawah ni yang sudah digoreng... Warna macam hangus je tapi sebenarnya tak hanguspun.. Dah nak habis dah pun.. Tinggal satu pinggan daun pisang tu je lagi.. ehehh..

Yang ni habis dulu.. 



Tak larat nak menggentel, so, aku bulat-bulatkan aje empat ketul tu.. 



Adunan ni lembut sangat.. Bila dah kembang tu, tak boleh nak angkat sebab dia melekat.. Ada yang boleh angkat dan ada yang melekat.. Tu yang rupa bentuk dia jadi herot-herot tu..


p/s: Apa ada pada rupa.. Yang penting dia punya rasa... Dan yang lagiiiiiiiiiiii penting ialah habis dimakan.. Alhamdulillah.. Cantik-cantikpun tapi takde rasa, masuk tong sampah jugak.. Tak gitu.. heeeeee..


UPDATE...
Resepi dah masuk dah kat blog dapur.. Siapa yang nak cuba mendonat, boleh la jenguk resepi tu ya.. Terima kasih.. :)

2 Tukang Tembak:

blog usang said...

saya memang penggemar donat ni..

Tinta Lana said...

Salam.

Yeayhhh! lenyek itu kentang! *sungguh2 saya baca part tu,hahaha

Lebih kurg mcm buat kuih gelang la kan kak.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »