Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, September 12, 2013

Dah lama tak buat projek ni... hehh..

Assalamualaikum...

Dah lama tak buat projek ni... hehh..


Lepas raya hari tu, aku memang takde buat kuih apapun.. Makan je serdak kuih raya yang masih berbaki.. Tumpi dengan rempeyek yang keras kedengkung tu pun (tak tau siapa yang bawak balik)aku tibai jugak sampai habis bengkak gusi.. Sayang punya pasal.. Kang kalau tak makan, tengik pulak dia. Dah tak lalu nak makan.. Dah jatuh tahap membazir.. So, layankan jugak la walaupun mulut naik herot petot mengunyah.. haha.. Makan dua tiga hari jugak la menahan bisa bengkak gusi tu.. Amekawww.. hehe..


So, malam tadi akupun buat la projek ni balik semula.. Kali ni bahan dia aku main ejas sendiri je. Takde nak guna resepi macam buat projek yang lepas.. Doh macam biasa, iaitu guna doh karipap tapi bahan dalam tu aku gunakan bahan untuk buat kerepek pagoda.. Kena la try and error.. hehh..


Jom layan gambar berserta penerangan yang aku buat ni.. Ecehhh... :p


Buku resepi kena ada sebagai panduan.. Jangan nak berlagak expert sedangkan pada hakikatnya masih lagi terkial-kial.. hehh..


Dalam ni ada campuran 1 kilo tepung gandum, 1 sudu makan serbuk kari, 2 sudu makan serbuk cili, 2 sudu teh garam halus, 6 sudu makan udang kering + 1 sudu makan jintan manis + 1 sudu makan lada hitam (semua bahan ni dikisar halus). Kacau sebati bagi rata. Gaul guna tangan lagi mudah..


Kemudian masukkan 1 buku butter dan 7 sudu makan minyak masak. Gaulkan hingga jadi seperti serbuk roti..


Masukkan air suam sedikit demi sedikit dan uli hingga doh tidak melekat di jari.. Sukatan air suam tu anggaran 1 mug bergantung pada kesesuaian doh.. Pastikan doh tu lembut dan kenyal..



Ni dah siap goreng.. Kuih gunting kali ni lembut sebab guna butter lebih.. Takde la sakit gigi mengunyah..


Sekilo tepung dapat banyak ni je...?


Dah siap.. Oh ya, coklat Hershey's Kisses tu aku kirim kat jiran masa dia pergi rombongan ke Langkawi hari tu.. 


p/s: Dah biasa nak ada kudapan. Bila takde kudapan, mula la rasa semacam je.. Nak tak nak, kena la rajinkan diri masuk dapur menguli.. 

2 Tukang Tembak:

trah zain said...

eh, snang jgk rupernye,,,

Irfa said...

xdelah susah mana ye
emm yg senang tu yg malas nak buat
anyway tq fr resepi

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »