Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, September 12, 2013

Perangkap cinta di internet...

Assalamualaikum...

Perangkap cinta di internet...


Salah satu sebab kenapa aku susah nak approve orang yang aku tak kenal...
Salah satu sebab kenapa aku tak suka nak layan chat online atau chat sembunyi...
Dan banyak lagi sebab...
Semuanya kerana aku takut terperangkap dan jadi mangsa...
Nak jagi mangsa ni tak kira umur ya...
Ingat tu...


Perangkap cinta di internet ni merupakan satu topik yang dibincangkan dalam rancangan Wanita Hari Ini TV3.. Mungkin ramai yang boikot TV3 ni tapi rasanya tak salah jika kita ambil mana-mana bahagian yang boleh digunapakai... Bukannya semua kat TV3 tu busuk.. 



Audio okay ke tak ehh...? Ke, kena kuatkan volume..?


Cuba dengar cerita dari mangsa cinta internet kat dalam video ni.. Kerana sunyi, dia mencari hiburan di luar. Bila dah terjebak, dah susah nak tarik diri.. Lepas tu terdesak pulak takde duit nak bayar sewa rumah.. Dah makin rumit jadinya.. Kesian, tak pasal-pasal dah kena rogol.. Na'uzubillah..


Banyak lagi aktiviti yang berfaedah yang boleh dilakukan.. Bila ada aktiviti tu, tak akan timbul isu sunyi dan sepi ni.. Kalau adapun cuma sedikit rasa bosan yang kadang-kala menjengah hati.. Dan ada jugak cara nak hilangkan bosan tu.. Kena la fikir baik-baik.. Jika main redah dan terjah je, akibatnya jatuh pada diri kita jugak.. Secara tak langsung, keluarga akan terbabit sama..


Salah satu aktiviti, tanam pokok bunga...



Kadang-kadang aku tak faham dengan orang sekarang ni. Ramai yang kata kurang kasih-sayang. Kasih-sayang yang macam mana agaknya yang dorang nak..? Nak kena belai selalu ke..? Nak kena menempel sepanjang masa ke..? Ataupun kena tunaikan apa saja permintaan baru dikatakan ada kasih-sayang..?


Takde tanah nak tanam pokok bunga..? Okay, boleh baca novel.. Pilih novel dari penulis yang bagus seperti novel-novel dari Sasterawan Negara Khadijah Hashim ni..



Banyak lagi cara untuk hilangkan rasa sunyi dan bosan.. Janganlah pilih jalan yang bukan-bukan.. Jangan dek kerana tengok kawan yang bercinta kat internet, kitapun teruja nak ikut sama.. Terus je layan ayat-ayat manis beracun. Tengok dulu kemampuan akal kita samada boleh melawan segala godaan ataupun sebaliknya.. 


p/s: Moga Allah jauhkan aku dan kita semua dari menjadi mangsa penipuan sebegini.. Amin...

2 Tukang Tembak:

Angah said...

kesian dekat wanita yang dah jadi mangsa, semoga kita berhati-hati...

Irfa said...

kita bertggjawab di ats perbuatan kita sendiri ,tak gitu?

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »