Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, October 28, 2013

Beg kecil untuk duit kecil.. :)

Assalamualaikum...

Beg kecil untuk duit kecil.. :)


Bahan yang diperlukan: 

1 keping kain berukuran 12 x 8 1/2 inci untuk badan beg
1 keping kain berukuran 11 x 1 1/4 inci untuk tali
1 helai zip berkepala besi berukuran 7 inci (Aku guna zip kepala plastik sebab zip kepala besi takde stok)

  • Kain tu biarlah kain yang tebal atau heavy cotton.. Kain dari seluar jeans yang dah rabak kat lutut pun boleh digunakan.. Potong bahagian yang masih okay..
  • Panjang zip biarlah bersesuaian dengan saiz mulut beg.. Zip dari seluar jeans atau seluar lelaki yang dah lusuhpun boleh digunakan asalkan zip tersebut masih lagi berfungsi dengan baik.. Standard panjang zip untuk seluar lelaki adalah 6@7 inci..




Cara nak buat:
  1. Bahan yang diperlukan seperti di atas..
  2. Jahit kiri dan kanan kain. Tinggalkan ruang untuk zip.. Gosok lipatan, jahit lipatan dan terus jahit zip.. Masa menjahit zip ni kena perlahan-lahan sebab kain tu tak berpotong, jadi agak sukar nak jahit zip tu..
  3. Cara nak menjahit tali. Lipat bahagian kiri dan kanan, masukkan ke dalam dan lipat lagi sekali.. Terus tindih mesin.
  4. Lipat dua tali dan masukkan bahagian yang panjang ke dalam beg dan teruskan menjahit bahagian kiri dan kanan beg.. Bahagian yang ada tali tu kena jahit lebih daripada sekali untuk mengukuhkan jahitan.. Bahagian bawah badan beg tak perlu jahit sebab kain tu tak dipotong..
  5. Jahit bucu beg sebagai tapak. Keluasan tapak adalah 1 @ 1 1/4 inci..
  6. Beg untuk duit syiling yang sudah siap.. Nak jadikan beg untuk enpon pun boleh..

Senang je, kan..? Semua boleh buat punya la. Yang penting, kena berani mencuba.. Tak cuba, mana nak tau, kan..?


p/s: Pedulikan apa orang nak kata... hehh...

3 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

Memang boto2 cantik ni azz..kok boli pundah beboleh rogo e tu

gadisBunga™ said...

kemas nye jahitan akak.... ;D

jaakechik said...

pandai akak jahit, design kain pun gaya inggeris tu, dah mcm pouch brand anna sui pulak.. hihi..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »