Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, October 27, 2013

Cara nak buat beg baju lagi.. Jangan jemu tau.. hehh...

Assalamualaikum...

Cara nak buat beg baju lagi.. Jangan jemu tau.. hehh...


For those yang dalam misi mencari ilmu, tak akan timbul istilah jemu.. Ilmu tu macam-macam.. Banyak sangat hinggakan tak tau nak kejar yang mana satu.. huhuhu...


So, ilmu aku hanya berkisar tentang jahitan sahaja.. Ilmu aku ni tak banyak sebab akupun belajar dalam bidang jahitan ni tak lama.. Skop yang aku belajar tidak begitu meluas.. Lainlah jika aku belajar kat IPT yang sudah tentu banyak benda yang diajar.. Jadi, aku terpaksa mencari sumber lain dari internet ataupun belajar dengan hanya melihat apa yang ada di depan mata, then fikir macam mana nak merealisasikan apa yang dilihat tadi.


Entry kali ni masih lagi berkisar tentang cara nak buat beg baju.. Walaupun dah ada dua tiga post yang berkaitan, namun aku masih lagi nak tunjukkan cara membuat beg ni.. Jika boleh, aku nak orang betul-betul memahami apa yang aku cuba sampaikan..


Barang yang aku gunakan:
2 keping kain berukuran 24 x 21 inci untuk badan beg..
2 keping kain berukuran 26 x 4 inci untuk tali beg..
1 helai zip berkepala besi berukuran 20 inci..
1 keping kain berukuran 9 x 7 inci untuk poket

-1-
Jahit tepi keliling kain badan beg. Kemudian, turunkan 2 inci dari atas dan buat garisan lurus. Lepas tu tandakan bahagian untuk zip. Pastikan ukuran kiri dan kanan badan beg tu sama rata.. Kemudian, jahitkan bahagian kiri dan kanan yang tinggal.. Pastikan jahitan tu dimatikan...


 -2-
Terbalikkan kain dan gosok bahagian yang berlipat. Kemudian jahitkan bahagian yang bertanda dengan peniti tu.. Lepas tu, boleh terus jahitkan zip macam biasa.. Jika zip takde stok, boleh je tinggalkan dahulu bahagian untuk zip tersebut..


 -3-


 -4-


 -5-
Gambar nombor 3, 4 dan 5 adalah berkaitan dengan cara nak jahit poket yang ada lis.. Kalau nak buat poket kosong tanpa lis pun boleh...


 -6-
Turunkan 4@4 1/2 inci dari paras atas beg dan tandakan. Lipat dua poket dan tandakan bahagian tengah. Begitu juga dengan kain badan beg.. Lipat dua untuk mendapatkan titik point atau titik tengah. Kemudian, barulah samakan titik tengah antara kedua-dua badan beg dan poket tadi. Penitikan dan jahit perlahan-lahan.. Lepas tu, barulah dijahitkan keseluruhan badan beg..


 -7-
Buat begini pada kedua-dua bucu dan jahit sebagai tapak beg.. Garisan biru tu panjangnya 4 inci.. 


 -8-
Kemaskan bucu tadi dan tindih mesin...


 -9-
Beginilah rupa bucu tapak beg yang sudah siap berjahit...


-10-
Tali untuk beg.. Boleh gunakan cara sendiri macam mana nak lipat tali ni..


-11-
Halakan tali ke arah badan beg dan jahit.. Kemudian, matikan jahitan..


 -12-
Bawak tali tadi ke luar dari badan beg dan tindih mesin keliling.. 


 -13-
Jahitan untuk pangkal tali ni biarlah kemas dan dijahit berulang kali untuk mengukuhkan jahitan..


 -14-


 -15-
Gambar nombor 14 dan 15 adalah cara nak menambah aksesori pada beg.. Boleh ambil bunga pada pengikat langsir yang dah rosak.. Boleh juga jahitkan butang ketip pada bahagian dalam poket untuk melekatkan mulut poket pada badan beg..


 -16-
Beg baju yang sudah siap dan bersedia untuk digunapakai.. hehe..


Sila klik pada gambar jika nak lebih pencerahan.. Terima kasih..


Boleh juga rujuk pada lain-lain entry berkaitan dengan pembuatan beg ni.. Klik je link kat bawah ni..

  1. http://kakazz.blogspot.com/2013/10/cara-nak-buat-dan-jahit-beg.html - Gunakan cara yang ketiga..
  2. http://kakazz.blogspot.com/2013/10/cara-menjahit-beg-baju.html - Beg baju pertama yang aku buat..
  3. http://kakazz.blogspot.com/2013/10/cara-nak-buat-bunga-menggunakan-kain.html - Cara nak buat bunga kain untuk hiasan..


p/s: Ukuran untuk beg baju ini adalah mengikut kehendak masing-masing... Aku cuma bagi ukuran yang aku buat sahaja.. Jika nak buat sling beg pun boleh.. Cuma saiz untuk badan beg tu kena la kecil sedikit manakala tali beg pula kenalah lebih panjang dan lebih kecil...

4 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

memang cantik azz..pandai azz buek

gadisBunga™ said...

cantik kak! kalau akak jual saya nak beli nih!

jaakechik said...

nanti boleh leh wat GA, boleh bagi beg nih... kekeke...

Angah said...

cantiknya! jual kat angah boleh?

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »