Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, October 19, 2013

Tak hadap...

Assalamualaikum...

Tak hadap...


Aku ni peminat drama Melayu kita.. Tapi bukan semua drama tu aku layan.. Hanya drama yang kena dengan selera aku je yang aku layan.. Selalu aku perhatikan, dalam drama kita ni, banyak bebenau menggunakan perkataan tak hadap ni.. Sikit-sikit tak hadap.. Sikit-sikit tak hadap.. 


Bila ada scene bertindas pendapat je, mula la timbul ungkit-ungkitan.. Mula la keluar perkataan tak hadap tadi.. Contohnya;

  • Aku tak hadap la duit kau tu.. 
  • Aku boleh promot diri aku sendiri la.. Tak hadap aku dengan promosi yang kau buat tu..
  • Tak hadap aku nak buat baik dengan orang macam tu.. Tak hadap nak jadi kawan diapun...
  • Kalau kau tak hadap dengan aku, banyak lagi orang lain yang suka nak hadap aku laa..
  • Dan banyak lagi contoh yang ada...

Pada aku, macam kasar je bunyi perkataan tak hadap ni.. Ye la, tengah marah, memang la semua benda kita tak nak hadap.. Makanan yang sedap pun kena baling ke dinding.. Semua benda menyakitkan.. 


Cuma, pernah tak kita terfikir bahawa apa yang kita kata tak hadap tu nanti akan kita hadap hari-hari..? Malahan, mungkin benda itu akan kita hadap sepanjang hayat kita..? Masa kita sihat, punya duit, punya segala-galanya, memang kita 'terlupa' untuk menjaga ayat, menjaga bahasa.. 


Cuba kita fikir jika ditakdirkan kita ditimpa musibah.. Musibah yang bukan sedikit malahan merenggut keseluruhan yang ada pada diri kita.. Kita hilang apa yang menjadi aset kita.. Kita hilang apa yang menjadi kesayangan dan kebanggaan kita.. Bila dah jadi macam ni, mana kita nak hadapkan muka kita..? Ataupun, kita masih tetap nak menjaga ego kita walaupun keadaan kita sangatlah terdesak serta daif..?


p/s: Dah baca novel Suami Tak Ku Hadap..? Mula-mula memang la tak hadap.. Berbakul-bakul maki hamun.. Lama-lama, itu la yang dihadap hari-hari.. Hilang sekejap je dah gelabah.. hehehe.. Sebab tu mulut tu jangan la lancang sangat kata tak hadap itu ini... 

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »