Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, March 5, 2014

Cara atasi Chrome yang selalu crash atau hang..

Assalamualaikum...

Cara atasi Chrome yang selalu crash atau hang..


Beberapa minggu lepas, laptop aku ada masalah dalam loading.. Bila aku buka je blog aku, cursor tak boleh digerakkan.. Selagi loading tak berhenti, selagi tu la cursor tu dok macam tu, hang memanjang.. Secara jujurnya, memang dah berbakul-bakul sumpah seranah yang aku hamburkan.. Mana tak sakit hati kalau kita nak cepat tapi satu apapun tak boleh nak digerakkan..


Banyak jugak website dan blog yang aku terjah untuk mencari jalan penyelesaian sampaikan masuk kat website seberangpun ada.. Janji yang ada kaitan dengan masalah yang aku hadapi.. haha.. Suruh uninstall dan reinstall Chrome, aku dah buat dah.. Bukan sekali, malahan beberapa kali jugak la.. Bila tak menjadi jugak, aku mula la salahkan line apatah lagi line kat sini memang tengah ada masalah.. Jadi, aku tak pasti puncanya dari mana satu..


Semalam, aku cuba lagi google untuk cari jalan penyelesaian.. Akhirnya aku jumpa sesuatu yang aku perlukan di sini.. Okay, dia punya entry memang kena dengan masalah yang aku hadapi.. Aku ikut apa yang dia tulis kat dalam entry tu..


Lepas tu, aku ikut pulak apa yang ada kat sini..  Aku uninstall anti virus AVAST yang aku gunakan selama ini dan aku gantikan dengan anti virus AVG versi terbaru.. Aku download anti virus AVG tu kat sini.. Buat masa ni aku gunakan yang free trial tu je.. Padahal masa awal-awal ada laptop dulu, anak buah aku dah install anti virus AVG ni tapi mungkin masa format untuk kali kedua dulu, terlepas pandang nak install balik AVG tu..


Okay, lepas je selesai download anti  virus AVG tu, kena la run dulu, kan.. So, aku buat la proses biasa bila kita selesai download satu-satu software tu.. Sebelum tu, aku dah buang dulu mana-mana widget yang ada kat blog aku.. Mungkin sebab widget yang banyak ni yang membuatkan blog atau laptop aku hang.. Tu yang aku terfikir buat masa tu..


Hasilnya, alhamdulillah, setakat ini aku tengok dah takde dah nak hang kat mana-mana.. Bila aku buka blog aku, dah boleh terus gerakkan cursor walaupun proses loading masih lagi berjalan.. 


p/s: Jika korang yang menggunakan Chrome dan ada masalah yang sama, boleh cuba rujuk kat link-link yang aku bagi kat atas tadi.. Selamat mencuba dan jangan pernah putus asa.. heeeeeee....

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)