Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, March 10, 2014

Set simpanan di dapur..

Assalamualaikum...

Set simpanan di dapur..


Dah berkurun teringin nak beli satu set tempat untuk menyimpan bahan perasa seperti garam, kunyit serbuk dan aji-no-moto.. Sebabnya jika satu set ni, nampak macam kemas sikit dapur tu.. Macam je la, kan.. hehh...


Ni saiz paling kecil.. Harga sebiji RM7.80.. Aku isi aji-no-moto..


Jadinya, baru-baru ni masa aku sibuk mencari bekas plastik untuk projek karipap frozen aku, ternampak la bekas-bekas macam pasu yang pada pandangan mata aku sangat la comel.. ahahh... So, apa lagi, rembat terus je la, kan..? Benda dah berzaman idam, berzaman pulak mencari, bila dah jumpa depan mata, memang menolak tuah la jika tak beli terus.. hehh..


Ni saiz sederhana.. Aku isi garam halus dan serbuk kunyit.. Harga sebiji ialah RM9.80..


Empat biji pasu ni takde la mahal sangat.. Namun jika masa nak membeli tu kita ada kekangan kewangan, benda yang semurah tiga empat ringgitpun kita berkira nak beli.. Betul tak..?


Ni saiz paling besar.. Aku isi garam kasar.. Harga sebiji RM14.80..


Bekas garam kasar yang lama.. Sian tutup dia.. Dah kelepet kelepot dah kena panas api dapur..


Mak akupun bersuara jugak.. Dia kata kat aku macam ni; "kato takdo duit tapi ontah apo yang diboli ehh..".. Akupun cakap la yang aku memang dah lama nak beli benda ni semua.. Lagipun bekas garam kunyit mak kat dapur tu dah uzur sangat dah.. Ada yang dah pecah tutup dia dan ada yang dah herot terkena panas api...


Biarlah tak canggih asalkan sedap mata memandang.. 


Lepas tu aku beli jugak tempat letak pisau jenis plastik ni.. Yang lama jenis kayu tu dah mereput dah kat bawah dia.. Lepas tu pulak selalu sangat jadi sarang semut hitam.. Yang plastik ni memang ringan tapi senang nak basuh.. Lagipun air tak bertakung sebab ada lubang kat bawah tu.. More practical la gitu.. 





Banyak benda yang aku beli sebenarnya.. Selebihnya tu barang untuk projek main masak-masak aku.. ahaha.. Masa bayar tu terkedu jugak sebab tengok jumlah keseluruhan tu amatlah mahal padahal orang kedai tu kata dah siap tolak diskaun dah.. Rasa macam orang tu salah kira je tapi mulut tak terbuka nak suruh dia kira balik semula.. Sudahnya balik je la, lagipun dah tengahari sangat dah.. Panas berbahang..


Sampai rumah, check balik resit.. Nahh..!! Amekaww..!! Memang sah orang tu salah kira.. Salah kira sebab dia punch tujuh kali untuk pasu kecik tu.. Maknanya dah terlebih enam biji pasu sedangkan aku cuma beli sebiji je.. Kelam-kabut aku call balik kedai tu.. Mujur la dorang ingat lagi kat aku.. Dorang suruh aku datang bila-bila masa dan bawak sekali resit yang salah kira tu.. 


p/s: Alhamdulillah.. Lega sebab boleh tuntut balik duit tu... Dekat RM50 tu... Banyak weii lima puluh ringgit ni...

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »