Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, August 22, 2014

Antara sebab kena letgo...

Assalamu'laikum...

Antara sebab kena letgo...

Suka hati kita la nak tulis kisah apa, nak buat cerita apa.. Ingat senang ke nak cari idea dan siapkan satu manuskrip.. Cuba la buat dulu.. Tengok boleh buat ke tak.. Jangan pandai komen je.. Asal tak kena dengan jiwa je, mula la nak letgo.. - penulis


Suka hati kita la nak beli ke tak, nak letgo ke, nak simpan sampai reput ke, nak baling ke dinding ke.. Ingat senang ke nak cari duit nak beli novel.. Bila dah keluarkan duit, dah tentulah nak hasil yang kena dengan jiwa.. Mestilah nak karya yang asli.. Bukan karya yang diciplak dari mana-mana sumber.. Kalau dah ceritanya hampeh, dah tak boleh nak teruskan baca, tak kan nak simpan jugak.. Letgo je la.. - pembeli/pembaca


- Salah satu isu 'panas' yang sering berlaku di antara penulis novel dan pembeli/pembaca novel.. 


Kita tak tau sebab sebenar kenapa orang letgo atau jual balik novel mereka.. Mungkin mereka memang dah takde bajet untuk beli novel baru.. Atau mungkin mereka sangat-sangat memerlukan duit untuk masa yang terdekat.. Dan mungkin juga almari buku mereka dah takde ruang.. Ataupun mungkin kerana nak pindah ke tempat lain.. 


Atau mungkin juga mereka ingin menyumbang atau menderma kepada organisasi tertentu dalam bentuk wang ringgit tapi duit yang ada di tangan tidak mengizinkan untuk mereka berbuat demikian..


Atau, mungkin di-letgo-kan sebab menyampah dengan si penulis yang berlagak bagus..?? Bila tengok je novel tu, terus teringat pada si penulis.. Mana kita nak tau, kan... 


Ada orang tak nak derma atau sedekahkan novel-novel mereka kepada pihak yang memerlukan atas sebab tertentu. Mungkin kerana isi cerita novel yang tidak bersesuaian.. Nak pilih balik mana buku yang sesuai sudah tentu mengambil banyak masa.. 


Dan, rasanya lebih baik menyumbang dalam bentuk wang ringgit jika ada rasa ragu-ragu dengan bahan bacaan yang hendak disumbangkan itu.. Jadi, tak salah untuk letgo novel mereka..


p/s: Komen lebih-lebih nanti kata novel sekian sekian ceritanya bla bla bla, takut si penulis melenting pulak.. Lebih baik jangan cakap banyak.. Letgo-kan aje... Atas sebab apa novel tu kena letgo, itu bukan urusan kita nak tanya lebih-lebih..

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »