Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, September 7, 2014

Anak apa ni..?

Assalamu'alaikum...

Anak apa ni..?

Semalam dok kemas laman.. Dok ubah meja simen yang bulat yang kat bawah pokok mangga telur tu.. Buat kerja sorang-sorang.. Memang tabiat aku suka buat kerja sorang-sorang macam ni..  Selagi aku rasa aku mampu buat, aku buat.. Tak nak menyusahkan orang.. Jika dah tak mampu nak angkat, barulah mintak tolong orang lain..




Mula-mula kena angkat dulu bahagian meja yang atas tu.. Angkat sekejap untuk letak kat sebelah.. Macam nak putus urat kentut.. Namun tawakal je la.. Niat baik nak kemaskan laman, insyaAllah, Allah tolong.. Lepas tu baru golekkan untuk letak kat tempat baru.. 




Lepas dah angkat bahagian atas meja tu, barulah boleh angkat bahagian kaki dia pulak.. Yang ni kena main seret-seret dan tarik-tarik la.. Mana larat nak angkat dan peluk.. ahah...



Combipun pakat tengok je..


Masa dok seret kaki meja tu la keluar segala macam benda yang ada kat dalam lubang kaki meja tu.. Penuh dengan daun kering.. Yang terkejutnya, ada dua ekor anak apa entah.. Tak tau samada anak tupai atau anak tikus.. Tengok muncung panjang dan tajam je.. Yang pasti, tekak aku dah mula kembang macam nak muntah..






Aku anggarkan ianya adalah anak tikus. Maka akupun pergi panggil dua tiga ekor kucing kat rumah ni dengan niat nak suruh dorang halau termasuklah Momok sekali.. Tapi yang sadisnya, si Momok yang besar gedabak tu yang pecut lari dulu.. Terlompat-lompat dia melarikan diri.. Gelak pulak aku tengok pe'el dia.. Sabar je laa..



Olenpun tengok je.. Pelik agaknya.. 


Aku biarkan dulu anak-anak tupai/tikus tu kat situ.. Aku teruskan buat kerja aku.. Lepas siap, tengok dah takde dah anak-anak tupai/tikus tadi.. Tak tau la samada kena ngap ataupun kena lambung sampai lembik..


p/s: Disebabkan tak tau anak apa,  maka aku buat tak endah sahaja.. Jika aku yakin itu adalah anak tupai, mungkin aku akan selamatkan tapi hati aku kuat mengatakan yang itu adalah anak tikus.. Idok la weiii teman nak pegang...!

1 Tukang Tembak:

Farrah MF said...

Salam,..
Kalau saya pun saya akan anggap anak tupai. Sebab kalau saya kata itu anak tikus, dah tak cukup tanah dah saya berlari :)

Salam kenal dr FAMF Tower
Done follow sini.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »