Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, November 29, 2014

Bila aku menggulai ayam.. ahahh...

Assalamu'alaikum...

Bila aku menggulai ayam.. ahahh...


Jika nak diikutkan, aku kurang suka nak masak gulai guna santan ni.. Malas nak perah kelapa tu yang sebetulnya.. Leceh.. ahaha.. Nak guna santan dalam kotak tu aku tak berkenan pula.. Kalau untuk buat kuih atau bubur, takpe la guna santan kotak tu..


Jadinya, untuk gulai lemak cili padi ayam ni, aku blender je kelapa yang dah siap mesin tu.. Lepas tu perah guna kain yang aku jahit khas untuk perah kelapa infact jari tak kuat nak meramas.. Dapat la pati santan yang pekat.. Itupun masa blender kelapa tu jangan letak banyak sangat air.. Kena la ulang tiga empat kali blender kelapa tu.. 






Lepas tu, mulakan proses mengecutkan ayam dalam periuk.. Masukkan semua bahan kisar iaitu cili padi, bawang putih, bawang merah, kunyit hidup dan halia serta serai yang dititik dan sedikit air.. Air jangan banyak sebab ni ayam daging.. Kalau ayam pencen, takpe letak banyak air sebab dah tentu dagingnya keras dan lambat lembut.. Kacau-kacau la sikit biar sebati..




Agak-agak air tadi dah mula nak kering, masukkan la santan tadi.. Bila kuah dah mendidih, barulah masukkan kentang.. Tunggu hingga kentang empuk, lepas tu tutup api dan masukkan garam.. Kacau gulai untuk sebatikan garam tadi.. 


*Sekarang ni kalau masak, aku buat macam ni; masukkan garam last sekali lepas tutup api.. Khabarnya boleh elakkan kena darah tinggi sebab hari tu pernah terbaca pasal ni.. Betul ke tidak, wallahu'alam.. Tapi tak salah nak ikut, kan..?




Dan inilah hasilnya gulai ayam aku.. Aku guna kunyit serbuk je sebab kunyit hidup nan hado.. Pokok kunyit ada tapi tak sampai hati nak korek.. Kurus sangat pokoknya pun.. Dah tentu-tentu takde isi.. Buat penat korek je nanti.. hehehe... Dan kentang tu wajib ada.. ahah..






p/s: Alhamdulillah, habis gulai ayam aku ni.. Kuah dia aku buat cicah cekodok ikan bilis.. 

1 Tukang Tembak:

TunSha Ayunie said...

salam singgah... :)
sedap nampak ayam lemak cili api tu... feveret sangat kalau makan dengan kangkung goreng belacan..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »