Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, November 28, 2014

Sampai bila..?

Assalamu'alaikum...

Sampai bila..?


Menolong dan membantu itu cuma sesekali sahaja.. Ianya bersifat sementara.. Diperlukan bila keadaan memaksa.. Tapi jika setiap kali nak kena tolong, setiap bulan nak kena bantu, itu bukan tolong lagi namanya.. Itu dah jadi tanggungan.. Dah kira macam satu tanggungjawab pula.. 


No one has ever become poor by giving - Anne Frank..  Betul la tu.. Lagi banyak kita memberi, lagi banyak yang kita dapat.. InsyaAllah.. Persoalannya, sampai bila nak kena bantu..? Bukannya sakit teruk atau OKU yang sememangnya memerlukan bantuan dari pihak lain.. Semuanya sihat.. Otak je yang tak berapa sihat sebab asyik dok fikir macam mana nak minta bantuan orang..


The best way to not feel hopeless is to get up and do something. Don’t wait for good things to happen to you. If you go out and make some good things happen, you will fill the world with hope, you will fill yourself with hope - Barrack Obama


p/s: Tak ada, buat cara tak ada.. Maksudnya, ikut kemampuan la.. Tak payah la nak ikut lagak orang yang dah sememangnya ada segala.. Orang nak pandang serong ke, pandang senget ke, tak nak pandang ke, ehh, biar je la.. hehh...

1 Tukang Tembak:

Julia Johari said...

Setuju sgt entry ini kak azz...saya pun buat perancangan apa pun ikut keperluan lebih...jika ada lebih baru on...jika tak salurkan pada perkara yang sepatutnya kan...ju plg tak suka tiru org...tp ju suka tiru org mcm mana dia bermula dari bawah...itu yg mahai sgt tu...bermula dari bawah tanpa menyusahkan org lain tp kita usaha dpt usaha dapat dan usaha lg baru dpt full spertimana orang lain dpt...great sis azz

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »