Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, December 20, 2014

Pesta banjir..?

Assalamu'alaikum...

Pesta banjir..?


Masa kat kampung dulu, pernah alami banjir tapi air tak sampai ke rumah sebab kawasan rumah tinggi.. Jalan sebelah sungai tu je yang naik air paras betis.. Itupun aku geli dan takut nak harung sebab airnya keruh dan kotor.. Terpaksa jugak la harung sebab nak balik ke rumah..


Sekarang ni aku tengok ada pulak orang yang sengaja pergi mandi-manda kat air banjir yang keruh berlumpur tu.. Tak takut ke..? Tak rasa geli ke..? Kan air tu kotor..? Maaf la.. Aku memang tak faham kenapa mesti nak berpesta dan bermain dengan air banjir yang dah tentunya kotor..?





Jika nak 'berpesta' sekalipun, berpada-pada la.. Jangan sampai mengundang musibah dah la.. 
Ni siap bawa anak-anak kecil lagi bermain air kotor tu.. Musim-musim banjir ni, penyakit mudah berjangkit.. Berhati-hatilah.. Tapi kalau tuan punya badan dah suka dan seronok, tak boleh nak kata apa dah la... Cakap lebih-lebih kang kena hentam pulak.. hehh...


p/s: Selagi boleh elak harung air kotor ni, selagi tu la aku nak elak.. 

1 Tukang Tembak:

Daddy Ziyyad said...

Itu yg saya pelik dgn budaya di Malaysia ni...kedatangan banjir di anggap pesta...selain kotor & risiko bawa penyakit, berisiko juga boleh mati lemas

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)