Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, December 19, 2014

Cara mudah nak gelek doh karipap...

Assalamu'alaikum...

Cara mudah nak gelek doh karipap...


Sebelum ini, aku perap doh karipap macam yang ada kat dalam entri ini.. Tapi baru-baru ni aku tertengok ada orang yang bagi tips untuk memudahkan kita menggelek doh karipap dalam rancangan Wanita Hari Ini.. 


Tak ingat pulak aku siapa yang bagi tips tu dan waktu siaran rancangan tersebut.. Apapun, terima kasih atas perkongsian yang pada aku sangat bermanafa'at..




Jadinya, kali ni akupun cuba la buat dan ikut tips tersebut.. Sebelum ni perap dengan ketulan yang besar-besar tapi kali ni buat ketulan yang kecil-kecil, hanya untuk sebiji karipap sahaja.. Aku tak timbangpun berat setiap doh karipap tu.. Aku cuma kepalkan doh yang besar tu, kemudian genggam kuat-kuat hingga doh tu keluar ikut atas genggaman sebesar biji golf.. Jadinya, saiz setiap doh lebih kurang sama la.. 




Seeloknya, bahagikan doh tu dalam beberapa buah bekas.. Nanti senang la nak gelek.. Just ambil je satu bekas.. Contohnya, letak sepuluh biji doh dalam satu bekas bertutup macam tupperware tu.. Tapi dalam kes aku ni, aku malas nak letak dalam banyak bekas.. Kalau tak larat nak gelek semua doh ni, aku sumbat je satu bekas besar ni masuk dalam freezer.. Freezer tengah kosong tu.. hehehe..


Lepas dah siap kepal-kepal doh tu, perap la dalam masa dua hingga tiga jam supaya doh tu mesra dan lembut..



0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »