Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, December 23, 2014

The making of pancake: First trial...

Assalamu'alaikum...

The making of pancake: First trial...


Ini merupakan percubaan pertama aku membuat pancake.. Dah lama nak buat tapi asyik la tertangguh sebab tengok bahan dia macam susah nak jumpa terutama sekali buttermilk tu.. Rupa-rupanya buttermilk tu boleh buat sendiri.. Senang je pun.. Hanya campurkan susu segar dan cuka makan.. Kalau cuka makan takde, boleh gantikan dengan jus lemon.. Dia punya nisbah adalah 1:1.. Maksudnya, satu cawan susu segar + 1 sudu teh cuka@jus lemon.. 



Cara buat homemade buttermilk ada dalam video ni...









Kuali khas takde kat rumah ni.. Jadi, aku kena cari jalan alternatif.. Mula-mula aku gunakan dulang bakar kuih ni.. Tak lama lepas tu, mata aku terpandang pulak kuali ke apa entah yang warna biru tu tersangkut kat tingkap belakang rak.. Haa, guna yang tu pulak la.. ahaha... No kuali ajaib-ajaib... Buatan manusia takde yang ajaib.. Keajaiban hanya dari Allah sahaja.. 


 Aku gunakan cawan sukatan 1/4 cawan...




Aku masih lagi menggunakan acuan telur sebagai border.. Bahagian dalam acuan telur tu aku sapu butter supaya adunan tu tak melekat sangat.. Permukaan kuali ni pun aku sapu dengan butter.. Sapu sekali sekala je..



 Ada yang aku letak coklat chips.. Buat tiga keping je sebagai testing..



 Tengok dia punya struktur.. *Betul ke struktur..? Dah macam bangunan la pulak dok guna perkataan struktur ni.. hehe..




Pancake yang ini boleh terus dimakan macam tu je.. Tak payah makan dengan jem ataupun sos ataupun sapu dengan butter.. Rasa dia memang dah ngam-ngam je.. Tak manis sangat dan tidak tawar sangat.. 


p/s: Resepi..? Google aje la.. Tapi nanti aku nak letak jugak resepi pancake ni kat blog dapo aku tu untuk kegunaan sendiri di masa akan datang..


----------------------

UPDATE...


6 Tukang Tembak:

Liza Licha said...

singgah :) liza suka makan kalau letak jem stawberry takpun jem nenas

Cik Iman said...

eee comelnya saiz gitu :D macam burger pulak tengok

arhammdali90 said...

Oh man, pancake lepas tu letak kaya dengan cream dekat atas, takpun letak madu. Best gila :D

suka suka said...

Assalam.. resipi dari blog dorinasldelight guna yogurt..

Angah said...

bewarna-warni kehidupan kak azz ni...dengan memasaknya, menjahitnya mendeko tamannya....good job kak

Aziela said...

Hihhihi...seriyes saya kagum. Giler kreatip.... Saya ada juga non-stick pan...tapi nak mebuatnya bukan main malas lagi...aduhhh..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »