Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, January 18, 2015

Aktiviti bila takde letrik, internet dan air.. :)

Assalamu'alaikum...

Aktiviti bila takde letrik, internet dan air.. :)


Ni aktiviti aku dua hari berturut-turut.. Gara-gara letrik takde, line internetpun ikut takde jugak.. Lepas tu, air paip pun takde.. Adehhh.. Sabar je la.. ahahh.. Ada beberapa aktiviti sebenarnya tapi kali ni up yang ni je la dulu.. hehh...


Akhirnya, aku selongkar almari buku, keluarkan mana-mana novel yang belum dibalut lagi.. Dan bermulalah proses pembalutan.. Banyak lagi rupanya novel yang belum berbalut.. Ingatkan tak banyak.. hehh..






Aku gunakan pembalut macam kat bawah ni.. Sebelum ni aku gunakan pembalut jenama lain.. Senang guna pembalut yang ni sebab lebar dia ngam-ngam untuk dua buah novel.. Jadinya takde la ada pembaziran terlebih sampul yang kena potong dan buang..





Saiz pembalut ni adalah 450mm/lebar X 10 meter/panjang.. Harganya pula adalah RM7.90.. Ini harga kat sini.. Kat tempat lain mungkin lagi murah harga dia.. 




Ini cara yang aku gunakan untuk ambil ukuran novel dari Jemari Seni.. Novel keluaran Jemari Seni ni selalunya tak tebal sangat dan lebarpun kurang sikit dari novel biasa.. Jadinya, aku lipat dua plastik tu, kemudian aku ukur 5 1/5 inci untuk novel Jemari Seni dan 6 inci untuk ukuran dan ketebalan biasa dalam 500 muka surat macam novel dari IKP, Alaf, Karya Seni, Fajar Pakeer dan lain-lain.. Novel yang lagi tebal, lain pulak ukurannya..




Then, gunting je ikut lipatan tu.. Tak perlu dah nak garis atau tanda.. Mudah sebab plastik ni jenis melekat dan ukuran tak lari..




Lepas tu, lipat dua plastik tadi...




Kemudian, potong lipatan tadi guna pisau yang tajam.. Tekan kuat sikit plastik tu takut nanti pisau tu tergelincir dan potongan lari dari ukuran asal...




Dan inilah hasilnya.. Potong banyak-banyak atau ikut stok novel yang ada.. Senang dah sebab tinggal balut je..






p/s: Orang lain sibuk balut buku teks sekolah anak, akupun sibuk gak balut novel aku.. hehehe.. Sayang woo biarkan novel togel macam tu je.. 

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »