Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, January 19, 2015

Pancake jagung ala-ala apam balik..

Assalamu'alaikum...

Pancake jagung ala-ala apam balik.. 


Minggu baru ni aku buat lagi pancake.. Sebelum ni dah buat sekali dah untuk first trial... Resepi masih guna resepi yang sama macam yang hari tu.. Cuma kali ni aku tambahkan jagung berkrim.. Kononnya nak buat ala-ala apam balik la.. ahah.. 


Sebenarnya hari Rabu tu ada pasar malam dan aku teringin nak makan apam balik.. Minta tolong abang aku belikan.. Alih-alih takde pulak orang yang menjual apam balik tu.. Tu yang buat pancake jagung ni haa.. Aku letak jagung je.. Kacang tanah kisar aku tak letak.. 




Kali ni gunakan kuali yang sesuai.. Kakak aku tolong belikan tapi kenalah bayar balik kat dia.. Lepas ni kena la rajin-rajin buat kuih.. Kalau tak, sesia je beli kuali macam ni.. Alhamdulillah, hajat yang lama terpendam nak dapatkan kuali ni dah tercapai.. Lepas ni nak beli food processor pulak.. Set in mind dulu... hehh..




Aku gunakan jagung berkrim dari Adabi.. Kena perhati betul-betul tin tu.. Takut terambil jagung biasa yang ada air tu.. 




Sebenarnya dua kali aku buat pancake jagung ni.. Malam minggu tu aku dah buat sekali tapi ada anak buah yang tak merasa.. Kebetulan adik aku ada balik.. Jadinya, semalam aku buat lagi sekali.. Lagipun susu segar dengan jagung tu masih ada baki.. Kalau tak buat takut nanti terbiar lama pulak dalam peti sejuk..





p/s: Resepi ada kat blog dapo aku.. Jika nak cuba buat, dipersilakan.. Terima kasih... 

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »